www.vodasvetla.cz
|
Přednáška Tomáše Lajmona a Jana Marschnera
|
5/2007
|
Život smrtí nekončí
T.Lajmon a
J.Marschner
T. L.:
Všem vám přeji příjemný a dobrý večer, vítám vás na této přednášce a
věřím, že bude pro nás všechny hlubokým duchovním zážitkem, který
bude naplněný smysluplným prožíváním, aby se tento večer nestal
pouze zpestřením tohoto dne. To by bylo málo. Věřím, že se stane
milníkem na naší cestě duchovního poznávání. Abych se nezapomněl
představit, což se mi často stává:
Jmenuji se Tomáš Lajmon a mým kolegou a
přítelem, který mne bude doplňovat, je pan
Jan Marschner. Původně jsem měl přednášet sám, ale když pan
Marschner byl ochotný sem přijít, tak budeme přednášet spolu, aby
obraz toho předaného byl co nejúplnější,
co nejhezčí a aby si každý z nás odnesl co
nejvíce prožití.
Vždy, když na
přednášku přijdou lidé, tak jsem nesmírně rád, protože je to pro mne
důkazem toho, že i v dnešní době žijí lidé, kteří mají vztah k
poznávání věcí, které přesahují rámec našeho pozemského života. Je
to pro mne zárukou toho, že život na zemi má v dnešní době hluboký
smysl, že tu žijí lidé, kterým není lhostejné to, co se ve
společnosti dnes děje, a chtějí pomoci jak
sami sobě, tak i ostatním. Právě duchovní poznání nám ukazuje cestu,
kterou se máme vydat, jestliže chceme náš
život naplnit tím nejvyšším a nekrásnějším,
co tu smíme prožít. Takže dnes se budeme zaobírat tématem „Je
smrt konec života?“ Je to určitě téma, nad kterým se zamýšlel každý
z nás. Mladý ze svého mladického pohledu, starší z pohledu starého a
zkušeného člověka. Každý člověk, jak
mladý, tak i starý, může na toto téma hovořit z vlastního pohledu, z
vlastního prožívání, z vlastních zkušeností,
a nepochybuji o tom, že by byly cenné a
přínosné. I já jsem se nad tímto tématem zamýšlel, protože pracuji ve
zdravotnictví a denně vidím lidi, nejen jak přicházejí na tento
svět, ale zrovna tak jak z něj odcházejí. Každé narození i úmrtí
člověka je pro mne velmi silným zážitkem, protože právě v tom
okamžiku si uvědomuji, že život není jen ta pozemská pouť, kterou
procházíme, ale má svůj pozemský začátek a konec a závisí jen na
nás, jak se na přechod po naší pozemské smrti připravíme. Jestli
život prožijeme naplno, nebo ho podceníme a v okamžiku odchodu
budeme prožívat jedno z nejhorších a nejnepříjemnějších životních
překvapeních. Viděl jsem umírat lidi, kteří během života působili ve
vlivných společenských funkcích, postaveních, ať už to byli mnozí
politici, kněží, učitelé, a mohl jsem
vidět, že tito lidé ne vždy odcházeli s tím krásným vnitřním
naplněním, který od smrti očekávali. V okamžiku umírání prožívali
strach a nejistotu a nevěděli odkud pramení, odkud pochází, vždyť
přece během svého pozemského života byli společensky uznávaní, lidé
k nim vzhlíželi s důvěrou, byli odborníci v tom, co dělali pozemsky,
ale při tom všem jakoby duchovní rozměr jejich života v mnohém
zaostával. A naopak jsem viděl umírat úplně
prosté lidi, kteří celý život prožili na statku v práci na
poli, a tito lidé umírali nádherným a
příkladným způsobem. Když jsem v jednom případě chtěl utěšit jednu
paní v okamžiku umírání, tak jsem vstoupil do místnosti,
kde ležela, a na její tváři jsem mohl
pozorovat nádherný pokoj a mír. Přisedl jsem si a ona se tak
smířlivě a přátelsky na mě podívala a já jsem vnímal, že už nemám
mluvit. A v okamžiku ticha, v okamžiku
této nádherné vnitřní výměny, jsme oba dva prožili opravdu nádherné
a povzbuzující prožití. Já jsem cítil, že takovýto člověk i přesto,
že už je fyzicky slabý a už se pomaličku odebírá na druhý břeh, že v
sobě má mnoho životní síly a může mne, jako mladého a zdravého
člověka, v mnohém nesmírně obohatit a posilnit. Viděl jsem její
upracované ruce a tehdy jsem pochopil, že tento člověk musel žít v
kontaktu s přírodou a ta mu dopřála poznat největší moudrosti života
zcela přirozeně a jednoduše prožíváním každodenního života právě na
tom místě, kde se ten člověk nacházel. To mě přivedlo k zamyšlení,
v čem to bude, že takovýto člověk dokáže umírat tak mírně, tak
naplněný. Došel jsem právě k vzpomínaným závěrům, že jedině když
člověk prožije svůj život jako součást velkého celku, když se do něj
vloží se vším, co v něm je, tak jen tehdy
mu z onoho celku může přijít požehnání a to i v okamžicích úmrtí.
Určitě se na této přednášce nebudeme
zabývat pojmem „smrt z lékařského nebo náboženského hlediska“. Z
lékařského nebo vědeckého hlediska zejména proto
ne, že v současnosti známe mnoho vědeckých bádání, které
zkoumají lidskou smrt a jsou až natolik protichůdné, že bychom asi
jen velmi těžko našli závěr, který by nás vnitřně uspokojoval,
protože jedna vědecká teorie zpochybňuje druhou a tak to jde stále
do nekonečna. I toto bádání na poli vědeckého výzkumu smrti má
samozřejmě svůj význam a své opodstatnění, ale vnitřně naplněni
bychom z této přednášky neodešli.
Budeme se tedy zabývat pojmem smrt z našeho
citového hlediska. Z toho, co dokáže o smrti vnímat náš duch, náš
cit, naše nejhlubší nitro. Věřte, že toto citové poznávání je pro
nás častokrát o mnoho důležitější a významnější, než je poznání
rozumové a vědecké. Citové poznávání nás nikdy nenechá na pochybách
o tom, co následuje po smrti a jestli vůbec něco následuje po smrti.
Cit nám vždy přesně poví, jak se věci, se kterými se setkáváme, se
kterými jsme konfrontováni, jak se tyto věci mají. Když si položíme
základní otázku našeho života: „Měl by náš pozemský život smysl,
kdyby končil pozemskou smrtí?“ Co nám odpoví náš cit? Já si
myslím, že každý z nás to úplně zřetelně cítí. Kdyby naše lidská
existence měla zaniknout odchodem z fyzického těla, tak by život na
zemi neměl smysl. Čas, který tu trávíme, by byl zbytečný. Vždyť proč
bychom tu byli? Náš život by byl opravdu zbytečný. Dožili bychom se
sedmdesáti, či v lepším případě osmdesáti roků, poté bychom tu
nechali své tělo a to by bylo vše. To samé by zopakovali naše děti,
které jsme vychovali nebo vychováváme, a
takto dokola. Ale toto není logické, to nedává smysl. Můžeme přece
pozorovat, že vše, s čím se zde na zemi setkáváme, má logiku a
smysl, že vše je řízené vyšší silou tak, aby to nepůsobilo
samoúčelně, ale aby to přinášelo člověku dalekosáhlý užitek. Nejen
užitek v tomto krátkém pozemském životě, ale aby mu to přinášelo
užitek duchovní, který přesahuje rámec jeho pozemského života. Když
si položíme tuto otázku a odpovíme si na ni,
tak jednoznačně zjistíme, že náš život existuje i po odchodu z
tohoto světa.
Ale co z nás může naši pozemskou smrt
přežít, když naše tělo tu zůstává? Zákonitě to musí být nějaká
hlubší vnitřní podstata nás samotných, která dokáže překonat bránu
smrti. Tou podstatou je náš duch, naše duše. Každý cítí, že
v sobě nese ducha a duši, že není jen svým pozemským tělem,
které tu zanechá. Dobře cítí, že toto tělo je spíše jakýmsi záhalem
jeho nejvnitřnější podstaty, že je záhalem, který mu umožňuje se
projevovat zde, v tomto životě určitý
omezený čas, ale že se bude muset s tímto záhalem rozloučit a kráčet
dále takový, jaký ve skutečnosti je ve své niterné podstatě. Takže
zákonitě zjistíme, že když náš život pokračuje i po pozemské smrti,
tak v nás musí existovat něco více, než
jen pozemské tělo, že je to náš duch. Samotná smrt a umírání
člověka není ničím jiným, než odpoutávání samotného ducha, samotné
duše od pozemského těla. Dochází k tomu takovým způsobem, že náš
duch tím, že je duchovní podstaty, bez přestávky vyzařuje, neustále
něco chce, po něčem touží, a vlastností
chtění ducha zde na zemi je i to, že udržuje spojitosti se svým
pozemským tělem. On ho svým vyzařováním udržuje při sobě a tím pádem
vytváří vlákno, které mu umožňuje toto pozemské tělo využívat. V
okamžiku smrti dochází k tomu, že duch člověka přestává svým zářením
držet své pozemské tělo, uvolňuje své záření, které ho na toto
pozemské tělo váže a orientuje se více směrem nahoru. Takže jeho
pozemské tělo už potom nemá duchovní sílu pro svou existenci a další
trvání a postupně přichází smrt. Ale ne vždy přichází smrt touto
cestou, že by duch svým vyzařováním uvolňoval tělo. Někdy je i naše
pozemské tělo z určitých důvodů oslabené a ztrácí schopnost vytvářet
zpětnou vazbu na ducha. Dejme tomu, že člověk své tělo poškodí
nemocí nebo úrazem. Takto poškozené tělo už častokrát nemůže udržet
kontakt na svého ducha. I potom dochází k
odpoutávání ducha od těla, tedy k smrti.
Těchto způsobů umírání nebo odpoutávání ducha od těla existuje více,
to jsme si pověděli jen dva základní. Samotné umírání nikdy netrvá
chvilku, někdy trvá až několik dní. To, že doktor přijde k zesnulému
a stanoví smrt, to ještě neznamená, že se ten člověk svým duchem již
od svého těla zcela odpoutal. Právě naopak, člověk je se svým
fyzickým tělem spojen prostřednictvím duševního těla jakoby
stříbrnou šňůrou, která ho na toto tělo váže a němůžeme tvrdit,
že je ten člověk již odpoutaný, dokud spojení prostřednictvím této
šňůry mezi duchem a tělem existuje. Toto nedokáže věda zohlednit,
protože tuto stříbrnou šňůru nedokáže vnímat, nedokáže ji vidět.
Jsou ale lidé, kteří v sobě mají schopnost zjemněného vyciťování a
vnímání, a oni to dokáží vidět. Vidí, že
se člověk se svým duchem ještě od fyzického těla odpoutat nemůže.
Říkali jsme, že to trvá až několi dní. Čím déle trvá takové
odpoutávání ducha od těla, tím je člověk duchovně méně zralý,
a právě naopak, čím rychleji se duch dokáže odpoutat, tím
více je to důkazem jeho vnitřní zralosti. On to tělo od sebe
dokáže uvolnit bez jakýchkoli problémů někdy i v průběhu jednoho
dne. Není náhoda, že tělo mrtvého se v současnosti pochovává až po
třech dnech. Není to jen proto, že bychom snad ještě mohli doufat,
že se nám vzbudí, ale je to jakoby i podvědomé vyciťování toho, že
duch z toho těla ještě zcela neodešel a že je třeba dát mu šanci
odejít, dokud je ještě zde, na této zemi. Pro ducha, který není
zralý a odpoutává se čtyři, pět anebo šest dní nebo i déle a jehož
tělo dají mezitím spálit, je jeho odchod velkou nepříjemností.
Částečně může pociťovat toto hrubé zacházení s jeho tělem. On je
totiž skrze šňůru, o které jsme mluvili,
se svým tělem částečně spojený a takovýto zásah na tělo velmi
citlivě vnímá. Je proto nejlepší, když člověk, který umírá, který se
vnitřně odpoutává od svého těla, má šanci
mít své tělo neporušené, mít ho někde uložené na důstojném místě.
Tehdy i odpoutávání probíhá o mnoho jednodušeji a přirozeněji.
Současné podmínky ve zdravotnictví ale nejsou ve všech nemocnicích
dostatečně ušlechtilé a důstojné. Je vidět, že lidské tělo není
dostatečně doceněno a správně hodnoceno,
zvláště když už je mrtvé. I vůči mrtvému tělu bychom měli projevovat
patřičnou úctu a to i právě proto, že nevíme, zda v něm stále ještě
není duch. I když duch nemusí být přímo v pozemském těle, ale může
být v jeho blízkosti, přesto velmi
intenzivně vnímá,
jak se s
jeho tělem
zachází. Jsou
známy příběhy
ze studie
dr. Raymonda
Moodyho, který si povídal s lidmi, kteří byli klinicky mrtví, o tom,
co prožívali. Každý prožíval to, že v okamžiku klinické smrti se
dostal svým vědomím mimo fyzické tělo, vznesl se ke
stropu místnosti a své tělo pozoroval jako cizí předmět, jako cizí
věc, ke svému
velkému překvapení. Ale i v tomto případě
byl duch člověka na své tělo ještě stále navázaný. On se dokázal
pouze vzdálit, ale to neznamená, že se už úplně uvolnil.
Když se člověk tímto způsobem dostane ze
svého těla, dokáže vnímat, co se děje v
jeho okolí, a tehdy pozná pravou tvář
lidí, se kterými se během svého pozemského života setkával. Často se
stává, že tělo mrtvého člověka odnášejí v rakvi k jámě a on jde v
blízkosti svého těla nebo přímo sedí na rakvi a pozoruje smuteční
průvod. Pozoruje lidi, co o něm povídají,
a je smutné, že na mnohé lidi, o kterých
si myslel, že jsou mu blízcí, že jsou jeho přátelé, si bude muset
vytvořit zcela jiný názor. Tehdy pozná, že během jeho pozemského
života se jen tvářili jako jeho přátelé, ale ve skutečnosti byli
falešní a za jeho zády mu dělali nepěkné věci. A naopak uvidí lidi,
kterých si během svého pozemského života moc nevšímal,
a právě těmto lidem by v té chvíli nejraději přátelsky stiskl ruku.
Dokáže vidět jejich jemnohmotné tělo, dokáže vnímat vyzařování
jejich duše a to, jací ve skutečnosti jsou. Člověk proto může prožít
obrovské překvapení, když se tímto způsobem může podívat na své
okolí v okamžiku umírání. Jeho nebližší příbuzní, se kterými se
denně setkával, mu mohou připravit takovéto překvapení. Samozřejmě,
že kdyby byl během života citem dostatečně bdělý a zralý, vnímal by,
s kým se setkává, ale přes to všechno člověk občas nevnímá a až po
odchodu pozná, s kým se vlastně setkával a
kde žil. Pro takto se odpoutávajícího člověka je velmi bolestné,
když pozoruje, jak se v blízkosti jeho
těla zdržují jeho příbuzní, kteří mu nechtějí dopřát radostný a
svobodný odchod, kteří ho svými city falešné lásky neustále tahají
zpět do těla, jen aby ho měli ještě ve své blízkosti. Takový duch,
který by se jinak mohl vznést do Světla, častokrát zůstane přemožen
projevy svých blízkých, bude opět vtáhnut do svého těla a prodlouží
se jeho smrtelný zápas. A potom to bude opravdu smrtelný zápas,
protože on už nebude odcházet přirozeně, on je vtažen
tam, kde už dávno neměl být.
A jsou to opravdu muka, protože druhý
odchod je mnohem těžší. Proto by měli být z místnosti, kde je tělo
mrtvého člověka, doslova vyvedeni takoví
lidé, kteří nedokáží respektovat a akceptovat to, že tento člověk už
odchází, že jeho pozemská pouť už skončila a teď potřebuje jít svou
cestou sám. To není láska, když člověk po svém blízkém takovýmto
sobeckým způsobem smutní. Dnes se na pohřby, na vesnicích obzvláště,
zvou tzv. „plačky“.
To jsou ženy, které tam přijdou, aby vytvořili atmosféru obrovského
smutku, a tím se vzbuzuje dojem, že
pozůstalí projevují ke svému mrtvému úctu,
že jim na něm záleží. Ale
opak je pravdou. Jedině tehdy projevuje člověk pravou lásku, když
dokáže pustit dotyčného zemřelého člověka,
když mu na cestu popřeje jen to nejlepší, i když je to nesmírně
těžké v takové chvíli. Pravá láska se dívá na to, co druhému
prospívá, ne na to, co se líbí mně.
Druhému prospívá to, aby se uvolnil a šel dále. Dejme si proto pozor
i my, až budeme v blízkosti umírajícího člověka, abychom ho vlastním
vnitřním postojem neblokovali v jeho cestě, abychom byli těmi, kteří
mu dopřejí vzlétnout. Věřte tomu, že pokud se s takovým člověkem
někdy po naší smrti budeme moci setkat, tak nám za to bude nesmírně
vděčný.
Člověk je ve chvílích umírání často
dezorientovaný a zděšený. O smrti mnohokrát slyšel, ale nikdy si
nedokázal uvědomit, že je to realita, a
když na něj tato realita dolehne, tak bývá velmi, velmi překvapený.
Jakýkoli cit pochopení ze strany jeho blízkých je pro takového
člověka obrovskou pomocí. Takže smrt není jen pro naše otce a pro
naše babičky, smrt je i pro nás. Není třeba se jí bát, je třeba ji
jednoduše akceptovat, vzít ji jako přirozenou součást našeho života.
Tak to bude správné. Zároveň si ale ze
smrti nemáme dělat modlu, nemáme se smrtí neustále zabývat. Prostě ji
musíme akceptovat jako životní skutečnost, vyrovnat se s ní a
radostně kráčet životem. Konečně - vyměňme
si pojem smrt za pojem brána. Jaký v nás vyvstane obraz? Zjistíme,
že jestli je smrt bránou, tak je jen přechodem, skrz který se
dostáváme snad ještě blíže ke Světlu, po kterém tak mnoho toužíme. A
smrt je opravdu bránou, a když jí projdeme
a budeme se chtít vrátit do našeho duchovního domova, tak budeme
muset projít ještě několika branami, než
se tam dostaneme. A je to zcela přirozené a správné. My jsme si ale
ze smrti vytvořili takový hrůzostrašný pojem. Smrti se bojíme. Proč?
Protože jsme nedokázali naplno využívat život, proto se smrti
bojíme. Kdybychom dokázali život využít, smrt by vůči nám ztratila
svou hrůzostrašnou moc. Byli bychom vyrovnaní, když bychom slyšeli o
smrti. Nebudeme se vyhýbat smutečním průvodům, když je uvidíme na
ulici. Právě naopak, smrt dokážeme pozdravit.
Takže to je okamžik umírání, odpoutávání se
od těla. Potom následuje stav, kdy člověk ztrácí vědomí o svém těle.
Když se odpoutá od těla, přechází do úrovní tzv. záhrobního nebo
jemnohmotného světa právě tam, kam ho přitáhne stejnorodost.
Tím, co v sobě během života přechovával, tím bude prodchnut a přitažen
na místa stejnorodosti toho, co v sobě přechovával. Čím byl
ušlechtilejší a čestnější, tím se dokáže vznést výše a bude moci
sdílet přítomnost s takovými lidmi, kteří budou podobní jako on. O
to se vždy postará zákon Stvoření, zákon přitažlivosti
stejnorodého, který přitáhne ducha člověka tam, kde si zaslouží
být. Je štěstí, když se člověk může vrátit mezi světlé a duchovní
spolubližní, ale lidem se v současnosti častokrát stává, že se
vracejí na místa, kde prožívají jen hlubokou temnotu. Po odpoutání
od svého těla se ocitnou na místech, kde
je jen tma, kde nic nevidí, nic neslyší, nic necítí, vnímají jen
obrovské osamocení a chlad. Ve tmě, kterou prožívají, narážení na
předměty, na kameny, na vše, co se v této temné úrovni nachází,
a to jen proto, že během svého života nechtěli o záhrobním nebo o
duchovním světě nic vědět. Žili pohlceni
pouze pozemskými radostmi a strastmi a to způsobilo, že jemnohmotné
orgány takového člověka zůstali zcela nerozvinuté. Tedy
lidský duch přichází tam, kde má díky
těmto orgánům působit, kde má vnímat skutečnost okolo sebe, ale on
ji vnímat nemůže, protože tyto orgány zůstaly nevyvinuté, jsou
zakrnělé. Často až po mnoha letech, někdy
až desetiletích takovéhoto pobytu v temných úrovních dokáže v
člověku vzplanout upřímná touha dostat se někam dále, dostat se ke
Světlu a spolu s touto upřímnou touhou
začíná takovému člověku v dálce opravdu zářit skutečné světlo a on
prožívá štěstí. I když je ještě ve tmě, ještě je v šeru, ale prožívá
štěstí, protože vidí záblesk světla. A je zvláštní, že to světlo tam
bylo vždy, jen on ho svým vnímáním nedokázal vidět, nedokázal ho
rozeznat, protože jeho jemnohmotné oči na to nebyly
uzpůsobené. Takový člověk často prožil život na zemi, který byl
ostatními lidmi ve společnosti považován
za velmi slušný. To nebyl hříšný člověk, byl to průměrný člověk,
který kráčel pozemským životem jako slušný člověk, jen s tím
rozdílem, že nechtěl nic vědět o tom, co ho čeká po odchodu
z tohoto světa. Je něco jiného, když se člověk nachází v takové
nízké a temné úrovni, protože prožil život
v hříchu nebo je nějakým způsobem karmicky zatížen nebo někomu na
zemi mnoho ublížil. Takový člověk skutečně
nevidí světlo a nemůže ho ani vidět,
protože je v úrovni, kde světlo neexistuje. Takový člověk zrovna tak
naráží na předměty, ve své blízkosti nic nevidí, často se jen plazí,
protože nemá sílu se postavit, vzpřímit a jít dále. Často upadá do
jakéhosi stavu bezvědomí a pak se opět unavený probouzí a opět do
něj upadá. Ani hrůzostrašné výjevy z
hororů současné filmové tvorby nedokáží vystihnout hrůzu těchto
úrovní. My si myslíme, že tyto filmy nabízejí jen myšlenkové přeludy
lidí, kteří si je vymysleli. Není to tak. Oni je častokrát vytvořili
proto, že se napojili na hrůzu těchto úrovní, dokázali vnímat,
jak nepředstavitelně strašný život tam probíhá,
a z toho pak pro nás ostatní udělali nějaký horor, který my
odsouváme jen do říše fantazií nebo iluzí. Teď si představte, že kdo
se dívá na ten horor hodinu a půl, tak se sám začíná bát. Znám
dospělé lidi, kteří se podívají na horor a v noci se bojí jít na
záchod. Je to směšné, ale je to tak. Ten člověk dobře ví, že je to
jen film a že po dvou hodinách ten televizor vypne a bude moci jít
spát. Ale v těch úrovních to lidé, ti duchové, prožívají jako
realitu, která pro ně nemusí mít konec, a
setkávají se tam nejen s nepříjemnými lidmi, kteří jsou stejní jako
oni, ale setkávají se tam i s výtvory vlastního myšlenkového a
pocitového chtění. Jsou to takzvaní démoni. To jsou útvary,
které vytvořil člověk svým nesprávným myšlenkovým životem, jsou to
útvary, které se častokrát hýbou, dokáží působit na náladu a duševní
stav dotyčného člověka a přes to všechno v sobě nemají vlastní
život. Jsou vyživované nesprávným myšlenkovým a citovým chtěním
takového člověka. Oni ho napadají, nedají mu pokoj a to je to
nejstrašnější, co se může člověku stát. Prožívá peklo. To peklo mu
ale nevytvořil Stvořitel, který zná jen radost, posilu,
Světlo, to si vytvořil člověk sám tím,
že nedbal hlasu svého svědomí, a tak se
musí setkat se vším, co si v této úrovni vytvořil.
Stejně tak vznikají i útvary dobrého
myšlenkového a citového chtění. Vznikají tzv. dobrodějné bytosti.
Ty se také dokáží přiblížit do blízkosti člověka, který si je
vytvořil, a dokáží povznášet jeho život.
Je to krásné, když člověk může žít obklopený vším tím, co si
vytvořil jako krásné a povznášející.
Tedy po odchodu z pozemského života se
setkáváme se vším tím, co jsme si na zemi svým chtěním vytvořili.
Nejen s lidmi, ke kterým jsme přitáhnuti, kteří jsou podobní jako
my, ale i se všemi formamy našeho vnitřního života. Takže když
člověk prožívá takovou hrůzu, tak opět musí dojít k bodu, kdy v něm
vzplane upřímná touha dostat se z takových míst,
a to se stává právě tehdy, kdy zatouží pomoci někomu jinému. Až v
okamžiku, kdy on bude ochotný pomoci jinému, může k němu přistoupit
jeho světlý pomocník a pomoci mu na jeho duchovní cestě dále. Do té
doby, i kdyby tam jeho duchovní pomocník byl,
nemůže mu pomoci, protože
člověk ho nedokáže vnímat, nedokáže se mu
otevřít. Takže pak prožívá obrovskou
samotu a opuštění. Je ještě horší, pokud člověk během svého
pozemského života žije v nějaké špatné
náklonnosti nebo vášni. To je ještě horší,
než když se proviní nějakým jednorázovým skutkem. Taková
náklonnost váže ducha o mnoho silněji, protože je jeho vlastností.
Tato vlastnost není jen nějaký jednorázový
skutek, to je něco, k čemu má člověk sklon nebo vztah a
od čeho se nemůže odpoutat. Takže člověk,
který prožívá nějaký nízký sklon, může být v jemnější úrovni po
odchodu z tohoto světa uvázán,
i když se tento sklon během pozemského života neprojevil, ale jen
dřímal někde v něm. Může to být nějaká nízká smyslná žádostivost,
může to být sklon k podezřívání, atd. Těch sklonů může být nesmírně
mnoho a právě tyto vážou člověka nesmírně silně.
Člověk, který prožívá život v těchto
úrovních a je karmicky zatížený na tuto zemi,
tak s odstupem času přichází zpět, znovu se inkarnuje,
aby mohl odčinit to, co kdysi vykonal. Je to velký dar smět se opět
vrátit na zemi z těchto nepříjemných a
temných úrovní, protože na zemi může opět najít Světlo. Možná jen to
pozemské, možná duchovní v podobě duchovních pomocníků, které na
zemi potká, a opět má velkou šanci se
duchovně povznést nahoru. Abychom pochopili, co znamená vrátit
se na zem, nebo-li znovu se narodit,
představme si obraz lilie. Když lilii zasadíme do země, tak nám
nádherně vzklíčí, dostane se do stavu zralosti, daruje nám květ. Ale
tento květ po čase opadá a lilie se ztrácí z povrchu země. Poté
přijde podzim, zima a nám se zdá, že lilie úplně zmizela,
a dokonce se nám zdá, že tam před tím ani nikdy nebyla. Ale přijde
jarní slunce, zahřeje teplým paprskem půdu
a nános sněhu zmizí. Opět vidíme nádhernou trávu a z této trávy po
čase znovu vyrůstá nová lilie ze stejné
hlízy. Je to nový květ, ale vychází z té samé podstaty,
a něco podobného se stává i s námi.
Přicházíme jako květy na tuto zemi, rodíme
se, prožíváme svůj život a odcházíme, a
potom se opět vracíme nazpět, abychom ve svém vývoji mohli
pokračovat dále. Není ale jisté, jak
dlouho budeme moci tímto způsobem přicházet na tuto zemi,
když se o ní vůbec, ale vůbec nestaráme. Každý z nás vidí,
jakým způsobem zacházíme s naší zodpovědností za tuto zemi.
Přáli bychom si, abychom se sem mohli
ještě mnohokrát vrátit, abychom mohli všechno očistit, všechno
dořešit. Ale neptáme se sami sebe, zda to
vůbec bude možné, když se o tuto zemi
nestaráme.
Pane Marschner, jestli máte nějakou
poznámku, něco chcete dodat, tak klidně můžete, prosím.
J. M.:
Chtěl bych vám povědět, co se zde začalo dít, když se toto téma
začalo rozvíjet. Vždy, když se hovoří o nějakém tématu, tak se
vytvoří určitá atmosféra, která podle zákona přitažlivosti
stejnorodého začne přitahovat všechny, které to zajímá.
Před chvilkou se sem, do této místnosti,
začaly stahovat lidské duše, které už své
někdejší pozemské tělo opustily.
Naslouchaly, měly
k tomu připomínky, bylo slyšet, že jim to nikdo neříkal, co bude po
smrti, a že najednou umřely a nevěděly,
co bude. A jak naslouchaly, tak postupně
ve slovech pana Lajmona začaly nacházet
odpovědi na to, jak mají po smrti žít dále. Vzpomněly
si na to, že když umřely a rodina a
nejbližší příbuzní po nich začaly volat a
plakat, tak ony místo toho, aby se rozhodly
odejít, když se v tom jemném otevřel průzor, kterým vedly schody do
jiného světa, a byl tam pomocník,
který jim kynul, aby šly,
že přišel jejich čas, tak se rozhodly
vrátit k svému bližnímu, protože je žalostně volal. Řekly,
že tam půjdou potom, teď ho musí uklidnit, zahojit jeho ránu,
protože přece ony žijí dál. Ale po smrti
je určitá věc, která je velice důležitá. To,
na co pohlédnete a po čem toužíte, je
směrodatné a určující pro to, kde se budete nacházet. To znamená, že
jestli se lidská duše upnula
k někomu, či něčemu
pozemskému, tak si v tu chvíli vytvořila
pojítko, tato cesta
se jí zavřela a ona
postupně ztrácela schopnost tu cestu opět
nalézt, protože se začala příliš zabývat
tím pozemským. Aby svému příbuznému, kterého zde zanechala,
dokázala, že žije, tak se pokusila
trochu zhutnit. Tím se ale její cesta do
ještě jemnějšího světa pomaličku uzavírala.
Podobně jsou na tom duše, které nevěděly,
že pokračuje život po smrti, a zde na zemi
říkaly, že život po smrti neexistuje. Je
to stejné, jako kdyby si daly
ruce přes oči, prsty do uší a říkaly: „Nic
není.“. Takto podobně se ocitnou na onom
světě, a proto jsou hluché
a slepé. Ony si
zakázaly vidět a slyšet svou vůlí, ony
si nakázaly, že „nic není.“ A tak postupně
ve slovech pana Lajmona nacházely tyto
duše veliký návod, jak z toho všeho dál.
Ten nalezly v tom, že mají toužit po
Světle, mají se ohlédnout, jestli u nich nestojí jejich pomocník,
který na ně kyne. Mnohé z těch,
které zde byly,
toto udělaly, a přišla nádherná světlá
bytost, která jim otevřela cestu směrem vzhůru,
a mnohé z nich odešly.
Využily tu možnost.
Každý z nás se může dostat do okamžiku, že
ho něco zde na zemi připoutá. V tom okamžiku si každý z nás
vzpomeňme na to, že musíme toužit po Světle, po Lásce, po Pravdě, po
Bohu, to nám pomůže úplně ze všeho. Je to jako světlá nit, která se
vznáší v celém jemném světě, a my ve
chvíli, kdy po ní zatoužíme, si ji přitáhneme, ona nám svítí a
ukazuje nám cestu, po které se dostaneme vzhůru ke světlým výšinám.
Cesta vzhůru ke Světlu je úplně z každé úrovně, i z té
nejtemnější, je odevšad. Láska Boží vysílá paprsky
Světla do celého Stvoření. Jen člověk
je nechce vidět. A tak když budeme již za tohoto života rozvíjet své
jemné orgány, o kterých pan Lajmon zde
mluvil, tj. v tom, že budeme toužit po
Světle, budeme hledat Pravdu ze všech svých sil, naučíme se modlit
ze srdce v opravdovém touze po tom nejčistším, tak si rozvineme
vnímání, které se stane vlastnictvím naší duše,
a po smrti bude náš přechod velice lehký a budeme stoupat nahoru jako
balón, který letí k nebesům, když je naplněný lehčím plynem. V
okamžiku, kdy v tomto životě začneme prožívat Světlo, tu nádheru,
která existuje ve Stvoření, tak se smrti přestaneme bát.
Mnozí starší lidé, kteří vědí, že pozemské
tělo jim již neslouží tak, jak by mělo,
a cítí se zbytečnými, tak po smrti dokonce touží. Říkají, že jsou
již na této zemi zbyteční, a ptají se,
proč tu ještě jsou. Takových je mnoho. Přechod na onen svět je vždy
posvátná věc. Když jsem zažil odchod jednoho člověka v nemocnici a
vstoupil jsem do místnosti, kde se jeho
duše již připravovala na odpoutání od těla,
a vnímal jsem nádhernou bytost, která rozprostřela svůj tmavomodrý
plášť nad touto dotyčnou osobou, začal
jsem šeptat. Ani jsem si nedovolil mluvit nahlas. Byla tam taková
zvláštní posvátná atmosféra. Duše se připravovala k přechodu na
onen svět. Pokud se člověk bude tohoto
přechodu bát a bude se snažit v těle za
každou cenu zůstat, tak se tomu říká tzv. smrtelný zápas,
který ho bude zbytečně bolet, protože se snaží připoutat k tomuto
tělu. Úplně něco jiného je, když se člověk s důvěrou obrátí k Bohu a
svoji duši vloží do jeho rukou. Zatouží po
něm a „jestli je můj čas, Pane, rád odejdu“.
Člověk přehlédne svůj minulý život, odpustí těm, kdo mu ublížili,
popřeje štěstí všem, kteří zde zůstávají,
a svobodně odejde. I z druhé strany může pomáhat, nemusí zde na věky
zůstávat v tomto pozemském těle.
Ještě jednu bolest si člověk může ušetřit.
Když tu pan Lajmon hovořil o tom, aby pohřeb nebyl zbytečně brzy,
aby žeh nebyl příliš brzy, je potřeba dodržet opravdu minimálně tři
až pět dní, než tělo bude spáleno žehem. Taktéž nedovolte
u svých bližních,
aby jim brali orgány z těla. Duše, protože
není plně odpoutána, spoluprožívá bolest, když
jsou jí kradeny orgány. Pamatujte, že tělo, které
máte, je dar, který jste dostali vy na tuto vaši pouť. To
znamená, že je to dar od Stvořitele připravený pro vás. Nikdo
s ním nemůže zacházet podle svého. Ani stát si nemůže myslet, že
vaše tělo mu patří. Stát si myslí, že vaše tělo je jeho
vlastnictvím, proto si s ním chce nakládat, jak on uzná za vhodné.
Avšak dle zákonů Božích tomu je jinak.
T. L.:
Velice děkuji za váš vstup. Opět bych navázal
na bytosti, o kterých vyprávěl pan
Marschner, že častokrát přicházejí do naší blízkosti,
a věřím, že jsou zde i nyní. Často vnímám,
že můj život na této zemi právě v tomto období je nesmírně vzácným
darem, protože mnohé z těchto bytostí,
které už nemohou být na této zemi, by si přály
být v mé kůži, mít mladé zdravé tělo, mít všechny životní šance,
které mám já, které máte vy, které má každý člověk,
jenž tu smí žít. Ale ony tu šanci nemají a
přály by si mnohé odčinit a mnohé
napravit. A tak přicházejí do naší blízkosti a snaží se to dobré
naplnit naším prostřednictvím, snaží se nám radit, dávat nám své
pohledy a postřehy na to, co bychom měli udělat, abychom konali
správně, abychom i na tuto zemi, do
hrubohmotnosti zakotvili něco ušlechtilého. Až tím, že to uděláme,
jak si to ony představují a přejí, když
této zemi pomůžeme i viditelně, až potom se uleví i jim. Bude to pro
ně obrovská úleva, když jim pomůžeme odčinit mnohé
a mnohé viny. Totiž, když se člověk proviní například na této
fyzické, hmotné úrovni, tak to musí odčinit na té samé úrovni,
chce-li se uvolnit. Když se proviní
na úrovni svých myšlenek, tak to musí odčinit na úrovni myšlenek.
Když se proviní svými slovy, musí to odčinit svými slovy. Ale kdo se
provinil fyzicky a nemá své tělo, tak to jednoduše udělat nemůže.
A tito lidé – tyto duše
přicházejí a snaží se nás ovlivnit, snaží se nám pomoci, abychom
udělali něco ušlechtilého a dobrého.
Často se za nás modlí v naději, že jejich modlitby budou vyslyšeny
a že to dokážeme. My si ani neuvědomujeme,
kolik duší, kolik duchů k nám vzhlíží s důvěrou. Myslíme si, že
prožíváme svou přítomnost pouze s těmi lidmi, které denně potkáváme
na nákupech, v práci a podobně, ale to je málo. Skutečnost je
taková, že do naší blízkosti přicházejí i duchové, duše, které
nedokážeme vidět fyzickým zrakem, a je
jich častokrát mnoho. Někdo to dokáže vytušit, někdo je dokáže přímo
vidět, ale podstatné je uvědomit si, že ony
v naší blízkosti jsou. I ony chtějí zemi
pomoci. Když žily na zemi, tak mnohé věci
nedokázaly vnímat, ale po přechodu na onen
svět se jim mnohé před jejich zrakem rozjasnilo a mnohé směly
pochopit, a právě z toho nám chtějí
pomoci. A to, že člověk tak intenzivně
prožívá radost i bolest v záhrobních úrovních, je způsobené tím, že
jeho fyzické tělo zůstalo zde, na této zemi a nemá je co ochránit.
Naše pozemské tělo je jakoby nárazník, nebo tlumič, který dokáže
kompenzovat, ztlumit všechny zvenku přicházející impulzy
- jak dobré, tak i zlé. Tvoří nám
jakousi hradbu nebo ochrannou stěnu, která
nám umožní lehčeji procházet pozemským životem. Ale po odchodu z
tohoto světa zanecháme tělo zde a tím tuto ochrannou hradbu
ztrácíme. Proto se prožívání tak velmi
vyostřuje, bez ohledu na to, jakého je druhu. Počítejme tedy s tím,
že to, co dnes na zemi zvládáme relativně
lehko a jednoduše, tak i to nás může po odchodu z tohoto světa velmi
zatížit a stlačit. Budeme prožívat velmi intenzivní citový život a
budeme z toho nesmírně překvapeni. Takže
tito duchové to prožívají a o to s větší
touhou nám chtějí pomoci, abychom my, po odchodu z tohoto světa,
nemuseli prožívat něco podobného.
Viděl jsem umírat mnoho lidí a vzpomínám si
na jeden příběh, kdy jsem byl s jednou paní na rentgenu. Byl jsem s
ní na velké posteli a ona právě během tohoto vyšetření odešla.
Zavřela oči, stál jsem při ní s pochopením a vůbec jsem necítil
potřebu panikařit. Cítil jsem, že ta paní už odchází, protože taková
má být její cesta. Měla dlouhá léta nevyléčitelnou chorobu a v tom
okamžiku to přišlo. Když jsem jí zavezl na pokoj jednotky intenzivní
péče, tak k ní přistoupil lékař a snažil se ji oživit. Když ji
napojil na zařízení měřící činnost srdce, tak jsem viděl, že její
srdíčko ještě trochu bije, ale každou chvilkou byl
úder srdce o mnoho řidší a řidší, až se nakonec téměř úplně
ztratil. Já jsem si tehdy položil otázku,
co kdyby tam teď byl někdo z mých blízkých? Co všechno bych
mu chtěl povědět ještě alespoň teď, na poslední chvilku? To jsem si
už nebyl jistý, jestli to srdíčko udeří ještě alespoň jedenkrát. Tak
jsem si pověděl, že až se vrátím domů, tak se budu snažit mnohé věci
se svými blízkými vyřešit dříve, než bude pozdě. Dokud jsou ve svém
pozemském těle, dokud mě dokáží vnímat,
dokud mě dokáží slyšet, aby případný odchod a rozloučení s těmito
lidmi nebylo pro mne zatížením, smutkem, bolestí, ale právě naopak,
aby bylo něčím krásným a osvěžujícím. Tak jak
řekl pan Marschner - smrt je
nesmírně vážným okamžikem našeho bytí, podobně jako i narození.
Myslím, že právě v tomto duchu je potřeba ke smrti přistupovat. Dnes
mám mnoho blízkých, se kterými se dobře
přátelím a znám je a
kteří nechtějí dbát na slova o duchovních výstrahách,
nechtějí dbát na svůj duchovní život, ale vnímám, že až tito lidé
odejdou, tak budou určitým vláknem propojení i na mne,
a že až jim bude těžko a budou prožívat vnitřní osamocení, tak je to
přitáhne do mé blízkosti, a
dokud já budu věřit ve Světlo, ve
vítězství dobra na zemi, tak i oni budou prostřednictvím této mé
víry prožívat naději na život. Já si myslím, že každý z nás, kteří
jsme zde, má ve své blízkosti i hrubohmotné lidi, kteří v
nás vidí vzor nebo v nás
vidí ušlechtilé a světlé hodnoty, i když oni sami je ještě nedokáží
ve vlastním životě uplatňovat. Když odejdou na druhý
svět dříve, budou prožívat vnitřní osamocení, tak budou do
naší blízkosti přitáhnuti nebo s nimi budeme
spojeni nějakým světlým vláknem a bude pro ně štěstím, že nezůstali
sami, že mají někoho, kdo jim dovolí doufat, kdo jim bude dávat
naději na to, že jednou i oni budou moci prožívat štěstí. A my
častokrát o tom vůbec nic nevíme. Možná už dnes se na nás s důvěrou
dívají mnozí naši známí, blízcí, které jsme během života poznali a
kteří nás předešli, a my jen tak
bezstarostně častokrát upadáme do lehkomyslnosti, nejednou i do
hříchu, a nevíme, co tím způsobujeme těmto
duchům (duším). Často si na ně vůbec nevzpomeneme a oni na nás přece
velmi intenzivně myslí. Možná znají jen nás, díky kterým mohou ještě
vnímat ve svém bytí Světlo. Proto si
myslím, že bychom měli více myslet i na tyto duše, na tyto duchy.
Oni chtějí pomoci Zemi, aby neupadla do předčasného rozkladu, aby se
sem jednou mohli ještě vrátit a dokončit svůj vývoj. Kdyby tato země
zanikla nebo zanikla možnost života na této zemi, např. pro vážné
klimatické změny, kam by se vrátili? Kam bychom se vrátili my? Nebo
si můžeme myslet, že tuto zem už nepotřebujeme, že už jsme tak
duševně a duchovně zralí, že po odchodu z tohoto světa se vzneseme
do těch nejvyšších a nejkrásnějších duchovních úrovní? Myslím, že
nikdo z nás si to nemůže říci. Každý musí tvrdě bojovat o život na
této zemi. My totiž nedokážeme vnímat naše předchozí pozemské
inkarnace, během kterých jsme sem, na tuto
zemi, mohli zasít tolik nespravedlnosti a
zla, že než to vše odčiníme budeme potřebovat několik návratů na
tuto zemi. Ono je nám to vše předkládáno
po troškách, postupně, protože kdyby to přišlo najednou, tak by nás
to muselo složit, zlomit. A i přes to, že to přichází jen po
troškách, tak jsme z toho někdy tak zatížení a prožíváním zdeptaní,
že se nám to zdá být neúnosné. A to přitom jsou jen střepiny toho
všeho, co jsme si zde nadrobili. Než to vše zameteme, než to vše
vyčistíme, potřebujeme čas, potřebujeme tuto zemi.
Nečekejme, že na nás bude čekat jiná hrubohmotná planeta, kam se
budeme moci inkarnovat a škodit dále. Znám mnoho lidí, kteří takovým
způsobem uvažují. Zkrátka si řekli, že tato země
směřuje k předčasnému rozkladu, že tu život nebude možný,
a tak přemýšlejí nad tím, kde by se mohli inkarnovat podruhé, aby
mohli pokračovat ve svém vývoji. My si ale musíme vyčistit tuto
zemi, protože tuto zemi musíme spravovat,
na tuto zemi nás váže mnoho karmických
vláken, zde musíme udělat svůj vnitřní přerod a obrat. Když to
dokážeme, budeme cítit, že jsme šťastní, budeme se cítit lehce. Nyní
tu lehkost prožíváme jen zřídka a často prožíváme určitý vnitřní
tlak a bolest a už jsme tak zdeformovaní, že i toto považujeme za
radost. Ale ta skutečná duchovní radost je úplně jiná. Často ji
nepoznáme, protože jsme se jí nepřiblížili a pramení z toho, že na
této zemi rozvazujeme mnohé karmické uzle
a stáváme se vnitřně lehčími a světlejšími. Potom budeme prožívat
pravé štěstí, po kterém tak velmi toužíme.
Věřím, že to, že
jsme zde, znamená, že každý z nás hledá své štěstí. I když ne vždy
hledá člověk štěstí na správném místě. Někdo ho hledá ve svých
zálibách, někdo v alkoholu, případně v nějaké drogové závislosti,
někdo v profesionálním sportu... Myslím si, že to je nesprávně
usměrněná potřeba najít něco pevného a stabilního, něco co nás bude
obohacovat a dělat nás šťastnými. Je to nesprávně usměrněná potřeba
najít to. Proto bych tyto lidi nikdy vnitřně neodsuzoval, nikdy bych
jimi neopovrhoval, protože za tím vším vidím jejich obrovskou touhu
najít Světlo, najít dobro. Souhlasím s tím, že není možné
plnohodnotně vystihnout zde na zemi druh záhrobního prožívání
člověka, který se už odpoutal z tohoto pozemského těla,
a tak jako není možné popsat tu nekrásnější krásu, tak není možné
popsat ani tu největší hrůzu, kterou tam člověk může prožívat. Ale
nebylo, ani není cílem této přednášky to takovýmto způsobem
autenticky popsat. Jde spíše o to přiblížit to, co člověk v takové
úrovni prožívá, když už se tam dostane, a
v tom je zásadní rozdíl. To, co jsme si
povídali, byl například příběh jen jednoho jediného člověka, který
se dostal do záhrobní úrovně, kde musel prožít to, co během života
zasel, ale každý člověk má úplně jinou cestu, prožívá něco úplně
jiného. I když se dostane do stejných podmínek, tak jeho prožívání
těchto stejných podmínek může být úplně odlišné. Takže jde o to
přiblížit si to za tím účelem, abychom si mohli vytvořit alespoň
matnou představu o tom, co nás tam čeká.
P.: Já bych se
chtěla zeptat, odkud to víte. To vám ten
zemřelý řekl nebo jste se na něj napojil?
Odkud to víte, co tam bylo?
T. L.:
Zde na zemi žily osobnosti, které se
dokázaly svým cítěním napojit na životní
cesty takto odcházejících duchů a přinesly
tyto poznatky lidem, aby jim pomohly
správně pochopit a využít současný pozemský život. Když se vnitřně
ztiším a snažím se prožít nebo najít to,
co je někde v mé duši, tak si dokáži vybavit podobné prožitky, které
vyprávím, i z vlastní zkušenosti, z
vlastních prožití. Je možné, že i já jsem procházel cestou člověka,
který se toulal někde v záhrobních úrovních,
dokud v sobě nenašel touhu po Světle. Když se ztiším, tak prožívám,
že to, co jsem četl o záhrobním životě,
je skutečnost, že to není jen výmysl, a
dává mi to logiku. A je to tak, protože člověk se musí setkat se
vším, co si vytvořil, musí být přitažen do
úrovní stejnorodosti, kde se setká s podobnými lidmi,
jako je on sám. Jinak by ve Stvoření neexistovala spravedlnost a to
není možné. Každý přece cítí, že spravedlnost existuje, že existuje
logika, která hýbe tímto světem, a člověk
se v rámci zákonů, které vytvořila, dokáže pohybovat směrem nahoru.
P: Tohle pan docent Gras shrnul v jedné
větě. Říká: „Nebojte
se, protože smrtí ten skutečný život teprve začíná.“
J. M.:
Tady pán to řekl podobně, jako bych
odpověděl já. Důkazy můžete nalézt v tisících případech.
Asi znáte knihu od R. Moodyho Život po
smrti. Je mnoho případů, nesčetně
zkušeností, mnozí lidé tuto zkušenost chovají v sobě a bydlí třeba
vedle vás. Já sám mám tolik prožitků o životě po smrti, že bychom o
tom mohli hovořit klidně dvě, tři hodiny. Byl jsem na místě, kde
umřelo několik lidí. Prožíval jsem, jak se
odpoutává jejich duch, kam odchází po své smrti. Asi největší
kontakt jsem měl s mojí maminkou.
Šel jsem ji navštívit do nemocnice a nevěděl
jsem, že nedlouho před mým příchodem zemřela. Jen jsem otevřel dveře
budovy, už na mě čekala. Říkal jsem si: „Asi spí, protože ve spánku
se lidský duch může od těla vzdálit.“ Když jsem pak přišel do
místnosti, kde před tím ležela, nikdo tam nebyl. Její tělo už
odvezli a její duše už byla uvolněná od těla, proto jsem ji viděl po
příchodu do nemocnice. Potom jsem sledoval její dráhu, jak putuje
z této země do jemnějších úrovní. Když odezněly asi dva, tři
roky a tady byly záplavy, tak se mi tři dny o ní zdálo. Přišla a
ptala, se jestli je všechno v pořádku. Tři
dny, každou noc. Buď to můžete prožívat na té vědomé úrovni nebo ve
spánku. Mnozí lidé vám potvrdí, že někdo umřel a byl vzdálený někde
v cizím městě a najednou ho spatřili za
oknem a slyšeli, jako kdyby někdo ťukal.
Toto nevysvětlíte racionálně.
O Stvořiteli a o tom,
jak vypadá, tady nikdo nehovořil. Cesta k
němu je cesta ke Světlu, protože z něho vyvěrá obrovská síla Světla,
která vytváří Stvoření, ve kterém se my pohybujeme. Stvořitel je
mnohem vyšší, než si každý z nás dokáže představit. Mnohem větší,
zářivější... My jsme zrnéčko prachu, které je proti němu nic. Jsme
jako malinká jiskérka, která díky jeho
Prasvětlu mohla vzniknout, a tato pouť,
kterou prožíváme zde na zemi, je proto, abychom tuto jiskru
prožhavili a to právě touhou po Světle. Protože když toužíme po
Světle, spojujeme se s ním, může k nám odtamtud proudit síla, která
pomáhá naší duchovní jiskře se rozhořet, rozplamenit a dokáže získat
stále jasnější rysy pravého lidství. Jenom jako ušlechtilý lidský
duch se můžeme do ráje, nebo-li do světlého domova,
odkud jsme jako nevědomé duchovní zárodky vyšli, navrátit. Pokud
budete rozvíjet své vnitřní cítění, tak můžete jemný svět začít
vnímat, ale není to potřeba. K tomu,
abyste odešli po smrti do krásných nebo do světlých niv a úrovní,
nepotřebujete je již za života na zemi vidět, neboť svou čistotou a
světlostí jste s nimi spojeni a každý není obdařen darem vidění. Je
potřeba žít, jak říkal zde pán, ušlechtile tento svůj život,
rozvíjet se jako člověk a v tom svém niterném cítění se spojovat se
Světlem. Žít přítomností, to je nejdůležitější poselství pro každého
z nás.
P.: Tak toto
přesně shrnu jednou větou, že to, co
poznáte po smrti, vám brání hřešit v tomto
životě. Protože víte, jak to je, tak se
snažíte žít tak, jak jste říkali.
T. L.:
Takže já bych zareagoval ještě na vás, paní, na váš podnět, otázku,
jakým způsobem to vnímám. Pan Marschner zde nádherně načrtl to, že i
ve svých snech se dokážeme vznést do jemnějších úrovní a dokážeme
vědomě prožívat. Mně se to mnohokrát
stalo. Za poslední období jsem byl dvakrát mezi lidmi v jemnější
úrovni a povídal jsem s nimi stejně, jako teď s vámi. Dokonce jsem v
tom snu navštívil katolický kostel, sedl jsem si tam do lavice s
ostatními věřícími a poslouchal jsem, co
vypráví kněz. V průběhu jsem se musel rázně postavit a častokrát do
toho něco říct, protože bylo potřebné to výrazně doplnit.
Prožitky byly velmi různorodé a intenzivní
a já jsem cítil, že to nebyl jen výmysl, že to nebyl jen přelud,
nebo fantasie, ale že moje přítomnost na tom konkrétním místě je
realitou. Když jsem měl takové prožití naposledy, tak to bylo o tom,
že jsem byl v jednom chrámu, vyprávěl tam nějaký kněz a přerušil ho
jeden muž, který mu vstoupil do řeči, a
povídal, že s ním nesouhlasí. Všichni
ostatní věřící na toho muže začali pokřikovat a já jsem se na to
postavil a povídám jim, aby toho muže nechali mluvit, protože ten
pan farář se skutečně mýlil a tento člověk chce upřímně povědět,
co si o tom myslí. „Vy na něj křičíte jen
proto, že on dokáže říci, co si myslí. Vy
často mnohým věcem nerozumíte, nechápete a mlčíte jen proto, že vám
chybí odvaha.“ A tak jsem vnímal, že tento
můj postoj nebo reakce, byla pro zúčastněné pomocí a přínosem, a
že ta úroveň, kde jsem se nacházel,
byla pro mne realitou tak, jako je realitou tato pozemská hmota. Já
jsem si neuvědomoval, že jsem v nějaké jemnější úrovni. Takových
prožití jsem měl více a nikdo by mne nepřesvědčil o tom, že to byl
jen přelud. Nebylo to tak. Částečně i vědomě si pamatuji na některé
prožití a vy si to můžete pamatovat zrovna tak, když budete mít
nějaký intenzivní zážitek.
P.: Vy jste
mluvili o tom, že se člověk vlastně rozhlédne a když přijde ta
světlá bytost, tak pokývá a on odejde. Jak
je to v případě, když ten člověk si ten život vezme sám?
Také by přišla ta bytost a vyzvala ho k tomu nebo to není správná
věc nebo je to případ od případu?
J. M.:
Těch případů, jakým způsobem duše potom
cestuje, když je uvolněna z těla, je
mnohem více. V každém případě, když umřete
a už vás nedrží toto tělo, podléháte zákonu tíže, který ve Stvoření
funguje. Dalo by se říct, když si nakreslíme Stvoření,
směrem nahoru od nás je všechno to
jemnější, směrem dolů je to všechno hutnější. Duše byla uvolněna z
tohoto těla, pokud byla lehká a světlá,
tak přirozeně stoupá do stejně lehké úrovně směrem vzhůru, když je
hutná, těžká, zakalená, tak klesá podle tíhy přesně do té úrovně,
kde je její stejnorodost. Směrem vzhůru jsou úrovně zářivější,
světlejší, až se potom dostáváme na bod,
kde je možný přechod do ráje. Směrem dolů je to hutnější,
zakalenější. V prvopočátku, když vzniklo Stvoření, ve kterém se teď
nacházíme, tak bylo všechno čisté, pouze v nižších úrovních bylo
méně světla. Teprve když lidé začali dělat zlo, začali zakalovat
spodní úrovně, vznikly
tím oblasti, které lidé nazývají peklem,
kde si lidští duchové navzájem ubližují a trápí se. Neboť po smrti
jsou všichni na stejnorodé úrovni, stejní ke stejnému. Takže Země
je naprosto speciální, úžasné
místo, kde se můžeme všichni sejít ze všech úrovní. To je vzácný
dar, protože zde můžete vidět někoho, kdo postoupil o kus dál, může
nás oslovit, vidíme, jak určitou ctnost
realizoval v tomto životě. Vy jste si před tím třeba mysleli, že
tato ctnost není uskutečnitelná, a tím, že
ji teď zde vidíte, tak ji do sebe můžete přijmout také, můžete ji
také získat. Tím můžete rychleji postoupit. Kdežto na stejnorodých
úrovních jste všichni stejní, takže vývoj, který zde na zemi může
trvat deset - sto let, tak tam trvá tisíce let. Je to všechno mnohem
pomalejší, proto je země velice důležitá. Nevím, jestli jsem
odpověděl dostatečně.
P.: Neodpověděl
jste na to, na co jsem se ptala, nicméně
toto bylo také zajímavé. Já jsem se ptala na to, když si člověk
život ukončí sám, když je to sebevrah. Co to znamená?
V některé literatuře jsou ti, co si vezmou život až zatracováni. Je
to vlastně spáchání hříchu.
J. M.:
Já jsem na to z poloviny nebo skoro úplně odpověděl. Jakmile je duch
zbaven fyzického těla, tak skutečně stoupá nebo klesá přesně tam,
kam patří. Každý ten případ je naprosto samostatný a nedá se
paušalizovat. Vezměme si jeden případ. Muž, opustila ho žena, je
nešťastný, nedokáže si představit, že by dál žil,
a tak spáchá sebevraždu. Je v takovém žalu, v takové depresi, v
takovém tíživém stavu, že je to stav jeho duše. Je těžká a bude
klesat někam nízko anebo se bude přidržovat v okolí země. To, že si
vzal život, znamená, že si dostatečně nevážil daru fyzického těla a
karmicky ve zpětném působení v dalším životě buď dostane poničené
tělo, které nese následky, nebo se dlouho nebude moci
vtělit, protože si nevážil té milosti, že mohl být na zemi.
Je to ten důsledek, který ho potká za sebevraždu. Mnozí lidé mají
skutečně po celý život nějaké tělesné postižení,
a když se zabývají duchovními věcmi, tak zjistí, že to má důvod v
tom, že spáchali sebevraždu, že si tedy nezasloužili zdravé tělo.
Takže o tom, kam putuje lidský duch skutečně rozhoduje jeho vnitřní
stav. Ale těch případů je veliké množství. Vezměte
si třeba případ, který byl za nacistů, kdy nacisti by člověka krutě
mučili, a tak on měl kapsli s kyanidem a
snědl ji, aby tomu ušel. To není možné srovnávat na stejnou míru.
P.: Takže, když
je to kvůli nějaké velké bolesti, tak to není tak tíživé? Já se ptám
proto, že jsem před půl rokem našla člověka, který byl v posledním
stadiu rakoviny, nechtěl do nemocnice, dvakrát podepsal revers a v
situaci, kdy sám říkal, že ho to doslova trhalo, tak se prostě
rozhodl si také ukončit život. Byl to myslivec, takže měl zbraň. Tak
by mne také zajímal jeho osud, jestli má naději.
J. M.:
Zákony Boží jsou tak nesmírně spravedlivé, že nikomu nenadržují.
Stvořitel sám nezasahuje do toho, jak tomuto člověku upřednostní
tohle nebo tamto. On dal do celého Stvoření své Zákony, které my
můžeme poznávat v každodenním životě. Přírodní zákony svědčí o tom,
jak to funguje zde na zemi. V tom jemném odstupnění to funguje v
jemném světě a podle těchto zákonů se řídí úplně všechno. Proto ono
rčení „Dokud nezaplatíš do posledního haléře, neodejdeš do
království nebeského.“ I ten nejmenší prášek, který nás zde tíží,
nám nedovolí odejít do oblastí Světla, do
oblasti nádhery, kde není ani prášek nečistoty. Ta zářivost, která
tam panuje, to nedovolí. Kdybychom se tam
chtěli dostat najednou, rychle, teď, že tam vyjedeme výtahem, tak
bychom ten žár nesnesli. Musíme mít stejnou svítivost, stejnou zář,
abychom tam dokázali vůbec žít. To prostě není možné jinak. Proto
celý vývoj tady je takový, abychom se
postupně v napojení stále výše naučili snášet tu krásu a sílu
Světla, abychom se stali dostatečně odolní a silní. Každý případ je
proto naprosto samostatný a je dle zákonů Božích souzen takový, jaký
je. Já bych si nedovolil tady říkat, co se
s ním stane. To bych ho musel znát nebo se napojit na to, co všechno
se mu dělo. Každý případ je naprosto samostatný. Člověk si ale nemá
brát sám život. Naše tělo je vybavené tak,
že i když jsou prožívány těžké bolesti,
dokáže vylučovat své vlastní látky, aby bolest utišily.
Ale některé bolesti jsou skutečně nesnesitelné.
Kdo z nás je nezažil, tak si nedokáže
představit, co tito lidé prožívají. Milosrdenství člověka je v tom,
aby trpícím lidem bolest nějakým způsobem
umenšil, ale ne tím, že by ho měl zabít.
Proto se podávají látky tišící bolest.
P.: Já jsem
zdravotní sestra a dělala jsem na onkologii. Já věřím, že něco po
smrti existuje, protože jsem zažila smrt třicetiletého muže, který
byl také na morfiu a který prožil klinickou smrt. On,
když se probral, byl zcela při vědomí a jedinou větu, kterou řekl,
když byla u něho
manželka: „Udělej prosím tě něco, já tam
nechci jít.“ Doslova a do písmene, bylo
nás tam několik, co jsme tohle slyšeli, on vyloženě řekl:
„Já tam nechci jít.“ Byl to třicetiletý mladý muž. Tím pádem jsme
přemýšleli nad tím, proč neřekl: „Já
nechci umřít.“ Musí něco existovat. Jinak on byl při vědomí, on se
po té klinické smrti probral a všechno vnímal, realitu. Ale vyloženě
řekl, „Udělej něco, já tam nechci jít.“ Takže tím pádem já věřím, že
něco existuje, ale co?
J. M.:
On nahlédl tam, kam půjde. Já bych ještě popovídal k nemocem. To, že
se člověk dostane do stavu, že tělo zachvátí veliká nemoc, je
následkem jeho způsobu života zde na zemi. Mnozí lidé dokáží umřít
se zdravým tělem, že prostě jednou usnou a v míru se odpoutají a
jsou na druhé straně. Někteří se dostanou do situace, že za velikých
těžkostí a bolestí odcházejí. Je to dáno
tím, o čem pan Lajmon hovořil, že čím bude člověk duchovnější,
je od svého těla odpoutanější, tím
ke konci života prožívá méně tu bolest, protože jeho duch se od těla
přirozeně odpoutává a umenšuje si tím bolesti. Takže potom,
když dojde k tomu aktu, tak on skutečně třeba ve spánku odejde.
Takže smrt bude taková, jak si ji připravíme svým životem. Ale tím
nechci říct, že by každý mohl za to, v
jakém je stavu, a měl by si to doprožít.
Mnozí se do stavu velikých bolestí mohou dostat třeba
tehdy, když zachraňují druhé, což
jsou různí hasiči, vojáci, atd. To je potřeba vždycky mít na paměti.
T. L.:
Náš čas se naplnil, takže budeme každou chvilku muset opustit
místnost. Dovolte, abych vám všem
poděkoval za vaši účast, za vaše postřehy a slova,
a pevně věřím, že tato přednáška do nás zasela něco hodnotného.
Něco, z čeho budeme moci čerpat posilu i v
následujících dnech, a
co celkově zkvalitní celý náš život a zpříjemní odchod z této
země. Nashledanou ...
T. L.
= T. Lajmon
J. M.
= J. Marschner
P. = publikum
Závěrem zasílám poděkování lidem, díky nimž se můžete s
touto přednáškou seznámit i v psané podobě. Panu Šťovíkovi , který
tuto přednášku převedl z audio nahrávky do psané podoby, a paní
J.K., která text připravila pro publikování.
Zpět
|