představujeme Vám proslulého bavorského přírodního léčitele a
faráře, žijícího v letech
1821 – 1897, Sebastiana Kneippa.
Pan Kneipp sepsal své poznatky ve dvou knihách: „Léčení vodou“
a „Jak žíti“.(V roce 1981 byly přeloženy do češtiny.) I když by se
mohlo zdát, že jeho rady dnes po více než 100 letech můžou být
zastaralé, nemoderní, tak je tomu právě naopak.. Obě tyto publikace
jsou velmi hodnotné a zároveň velmi vzácné, jelikož se již nikde
nedají koupit. Na stránkách Vody Světla se nyní budeme po nějakou
dobu věnovat právě léčebným metodám, které autor doporučuje.
Sebastian Kneipp poradí i v oblastech stravování, oblékání, pohybu a
dalších odvětvích týkajících se lidského života, které mají nemalý
vliv na naše zdraví.
M.H.
Je důležité pochopit, že léčebné
postupy pana Kneippa fungovaly díky schopnosti vody vstřebat do sebe
nemocné záření a doplnit nemocnou část svou harmonizující energií.
Pokud bychom užívaly vody, která pramení venku v přírodě, dosáhneme
podobných výsledků. Pokud bychom však toto chtěli praktikovat z
vodovodního řádu setkáme se s malou účinností, protože voda k nám z
vodovodního řádu přichází více méně zbavená léčivé harmonizující
energie.
Protože však díky Vodě Světla můžeme vodu znovu oživit a
nabít léčivou energií, je možné tyto léčivé koupele praktikovat i
doma z vodovodního řádu. Do napuštěné polévací lázně je třeba
nakapat 10-50 kapek Vody Světla č.12 nebo č.13, nebo č.15, nebo Dar
síly.
Přeji mnoho úspěchů s vodoléčbou pana Kneippa
Jan Marschner
Úvod a předmluva autora
Pohlížeje na celý život lidský, shledávám, že většina lidí
s námahou pracuje v povolání od Boha určeném, aby si opatřilo
potřebné prostředky k živobytí a v potu tváři skutečně si zasloužila
vezdejšího chleba. Příchod člověka na svět, jeho vezdejší pouť a
odchod poučují mě, že má člověk nesmrtelného ducha v nádobě sice
velice uměle zhotovené, ale příliš křehké. Rozličné útrapy ducha i
těla, ztěžují člověku vykonávání povinností jeho stavu a „těžké
břímě spočívá na potomcích Adamových ode dne, kdy vyšli z lůna
matčina, až do dne, kdy se zase vrátí do země, jež je matkou všech“.
Že tomu tak vždy nebylo, učí nás již rozum, poněvadž je člověk
svým nesmrtelným, svobodným duchem obrazem všemohoucího, nejvýš
dobrotivého a nejmoudřejšího Tvůrce, z víry pak se dovídáme, že
veškeré stvoření úpí pod kletbou hříchu dědičného a jeho trestu, a
že spravedlivý Bůh žádá od člověka, aby osud svůj snášel trpělivě a
byl připraven k smrti, kde a kdy jej zavolá. Avšak Ten, jež pravil:
„Vzývej mne v nouzi a já tě vysvobodím!“ prodlužuje též, pohnut byv
pokornou prosbou, dny pozemské naší pouti a vztahuje zpět trestající
rámě, jež bylo již napřeno, aby nás pokáralo metlou bolestí a útrap.
Však člověk nemá pouze prositi Tvůrce svého o zdraví a dlouhý život,
ale má užívati též svého ducha, aby nalezl poklady, jež
nejdobrotivější Otec vložil do přírody jako léky proti rozmanitým
zlům života vezdejšího. I tu platí pořekadlo: Člověče přičiň se a
Bůh Ti pomůže!
Ode dávna byli lidé, již si učinili úkolem života, vypátrati
prostředky a cesty, jimiž by se daly zhojiti rozličné nemoci. Kolik
jest knih, jež nás poučují o léčivé síle bylin, o hojivém účinku
látek nerostných! Jiné opět podávají návod, jak lze tu neb onu nemoc
odstraniti řezáním, pálením apod.
Sám jsem již v útlém věku mládí pozoroval, jak staří lidé
vyhledávali tu nebo onu bylinu a jak ji užívali při rozličných
nemocech. Domýšleli se mnohem více do světa stvořeného, než se děje
za dnů našich a vděčně zvedali zraků svých, nabyvše opět zdraví,
k nebesům, odkudž přichází veškerá spása. Byliny, jež byly u starých
ve veliké vážnosti, jsou dnes zapomenuty, dílem se jimi pohrdá, jen
některých z nich vyhledávají a užívají sprostí lidé za domácí
prostředky. Vedlo se jim jako staré módě. Co bylo dobré, užitečné,
nade vše jednoduché a přece krásné, zmizelo a na jeho místo
nastoupilo to, co jest nevkusné, zcela nehezké, škodlivé a tělo
hubící.
Veden jsa upřímnou snahou, abych zmírnil, pokud na mne jest,
útrapy svých bližních, vyhledal jsem staré, opuštěné a zapomenuté
byliny, zkusil jejich léčivou sílu a mnohého již vyhojil z těžké a
dlouholeté nemoci. Jak často jsem zvolal: „Jak obdivuhodný jsi, o
Pane, ve Svých skutcích. Čeho si člověk neváží, ba po čem šlape
nohama, vypěstil jsi láskyplně před očima, aby v čas bídy a nouze
nalezl v tom pomoc!“
Docela zvláštní lék, avšak pro nesčetné nemoci porušené
přirozenosti lidské, dala dobrotivá ruka Nejvyššího lidstvu a lze
jej nalézt na zemi všude. Jest to – voda. Tento veliký dar
nejdobrotivějšího Otce utišuje nejen žízeň lidí a zvířat, nýbrž jest
i nejpřednějším, nejlepším a nejobecnějším lékem lidskému tělu.
Neukazuje-li příroda sama co nejzřetelněji, že má člověk užívati
vody jako léku? Jak oživne a sesílí, když po krušné práci denní nebo
z rána, jakmile vstal, umyje vodou obličej a ruce, krk a prsa!
Nevidí-li, jestliže nezvykl jinak pozorovati přírodu, kterak zvířata
onemocněvše, vyhledávají vodu jako lék proti svým bolestem? Ale
rozumem nadaný člověk bývá v tomto případě, bohužel, nerozumnější
než nerozumný tvor!
Voda probouzí, padajíc na jaře a v létě na zemi, všude život a
zdar, podněcuje v říši rostlinné všecky ústroje k novému životu, ke
zvýšené činnosti. Občerstvuje a oživuje též částky těla, jež všichni
vzdělaní lidé jsou zvyklí denně čistiti. Nedává-li se tím člověku
dosti zřetelně na srozuměnou, že jest voda sto, nemocné látky z těla
lidského odváděti a vymývati, celé tělo občerstvovati, oživovati a
síliti, a to jak tělo nemocné, tak i zdravé! Než i tu je to
s mnohými věcmi jinými. To co je prosté, přirozené a rozumné, bývá
pomíjeno a léčení děje se způsobem nepřirozeným. Ano mnohdy docela i
přírodě odporujícím. Lze skoro říci: Čím podivnější jest který
způsob léčení, tím více získává si přátel a stoupencův a to potud,
pokud lehkověrný lid nesezdá, že byl oklamán a že zázračný lékař si
naplnil kapsy. Co praví písmo svaté o nadpřirozené vodě, milosti,
platí mnohonásobně i o vodě přirozené: „Zřídla vody živé (tj. té,
jež život dává a udržuje) opustili a vykopali cisterny, jež nemají
vody (a tudíž ani života)“.
To platí zvláště o moderním způsobu života. Pozorujeme-li život
mnohých lidí a vidíme-li převrácenosti, jež se dějí hlavně při
tělesné výchově dítek, lze téměř pochybovati o zdravých smyslech
lidstva a jeho logickém myšlení. Kéž by tu byli nám vzorem předkové!
Ti zajisté od věků užívali vody ne toliko k čištění těla. Ale i
k zachování zdraví, otužujíce již tělo dítek lázněmi a studenou
koupelí proti škodlivým účinkům počasí. Ano jděme ještě dále. Zdaž
nezřizovali Římané na svých válečných výpravách, kdekoli se položili
táborem, hned všude lázně, v nichž polévali tělo, ať přirozeně ať
uměle rozpařené, čerstvou vodou? Tito staří, od nichž bychom se
mohli učiti ještě mnohému, tak si vážili vod, že bylo v Římě
přísloví: „Blahoslavený, kdo vynašel lázně“. Za vysoký věk, za svou
často obrovskou sílu, děkovali předkové naši vedle svého prostého
způsobu života i rozumnému užívání vody.
…
Mne ani povolání ani záliba k pekaření nepřiměly, abych zkoumal
léčivé účinky vody, nýbrž trpká nouze. Nouze učí modliti se a
užívati rozumu! Dle úsudku dvou výtečných lékařů byl jsem roku 1847
na kraji hrobu, oba měli mne za ztracena, vodou však žiji dosud a
jsem vesel a zdráv.
Ovšem toto poslední není pouze účinkem vody, námť za své výtečné
zdraví zajisté děkovati svému jednoduchému, od zvyku mnohých lidí
ovšem trochu se odchylujícímu způsobu života.
…
Nastup tudíž i ty, drahá moje kniho, pod ochranou Nejvyššího svou
pouť! Jdi nejprve k těm, kdož účinkem mého „Léčení vodou“ uzavřeli
s vodou přátelství a přítele toho mocného a dobročinného užívají
v nouzi. Jim povíš též, čeho jim třeba věděti dále jako doplňkem
k dílu prvému. Získáš-li mi rovněž tolik příznivců jako ono, budu
z toho velice potěšen., protože budu přesvědčen, že jsem přispěl ku
blahu svých bližních novou hřivnou. Pro sebe sama nežádám ničeho
více než aby ti, kdo byli mnou vyléčeni, a ti, jež obě mé knihy
přiměly šetřiti více zdraví a prodlužovati si tím dny žití svého na
zemi, vzpomněli na mě občas na modlitbách. Dejž to Bůh!