Na čas jsem se úplně oddal radosti z kreslení strojů
a vymýšlení nových forem. Byl to mentální stav úplného
štěstí, jaký jsem v životě dosud nepoznal. Myšlenky
přicházely v nepřerušovaném proudu a jedinou těžkostí,
kterou jsem měl, bylo je zachytit. Kousky zařízení,
které jsem vymyslel, byly pro mne absolutně skutečné a
hmatatelné v každém detailu. Rád jsem si představoval
neustále běžící motory, protože duševnímu zraku skýtaly
fascinující pohled. Když se přirozený sklon vyvine ve
vášnivou touhu, člověk směřuje ke svému cíli v
sedmimílových botách. Za méně než dva měsíce jsem
vyvinul fakticky všechny typy motorů a modifikací
systému, které jsou nyní spojovány s mým jménem a které
se používají pod mnoha dalšími jmény po celém světě.
Možná bylo způsobeno božskou mocí, že existenční nutnost
vyžadovala dočasné zastavení této stravující aktivity
mysli.
Přišel jsem do Budapešti, pobídnut náhlou zprávou,
jež se týkala telefonního podnikání, a ironií osudu se
stalo, že jsem přijal místo projektanta v Ústřední
telegrafní kanceláři maďarské vlády za plat, o němž si
vyhrazuji právo pomlčet. Naštěstí jsem brzy vzbudil
zájem hlavního inspektora a nato jsem byl zaměstnán při
výpočtech, konstrukcích a návrzích rozpočtu ve spojení s
novými instalacemi, dokud nebyla dána do provozu nová
ústředna, v níž jsem převzal vedení. Znalosti a
praktické zkušenosti, které jsem získal během této
práce, byly velice cenné. Toto zaměstnání poskytovalo
bohaté příležitosti k cvičení mých vynálezeckých vloh.
Udělal jsem několik vylepšení na přístrojích centrály a
zdokonalil telefonní opakovač. Nikdy sice nebyl
patentován, ani veřejně popsán, ale nemusel bych se za
něj stydět ani dnes. Organizátor podniku, pan Puskas, si
povšiml mé účinné pomoci, a po ukončení mé činnosti v
Budapešti mi nabídl místo v Paříži, což jsem rád přijal.
Nikdy nezapomenu na hluboký dojem,
který ve mě vyvolalo ono magické město. Po příjezdu jsem
se několik dní potuloval ulicemi v němém úžasu nad novým
divadlem. Atrakcí bylo mnoho a byly neodolatelné, ale
bohužel jsem své peníze utratil hned po příjezdu. Když
se mě pan Puskas ptal, jak se daří na novém působišti,
popsal jsem výstižně svoji situaci slovy, "Nejhorších
je posledních dvacet devět dní v měsíci." Vedl jsem
dost činorodý život, kterému se nyní říká "Rooseveltovský
styl". Každé ráno, bez ohledu na počasí, jsem chodíval z
bulváru St. Marcel, kde jsem bydlel, do krytého bazénu
na Seině; vrhnul se do vody, sedmadvacetkrát přeplaval
bazén a potom jsem šel hodinu pěšky do Irvy, kde byla
umístěna továrna společnosti. Tam jsem si o půl sedmé
dal dřevorubeckou snídani a pak nedočkavě vyčkával oběd.
Mezitím jsem louskal tvrdé oříšky pro dílovedoucího,
pana Charlese Batchellora, který byl blízkým přítelem a
pomocníkem Edisona. Zde jsem se dostal do kontaktu s
několika Američany, kteří si mě zamilovali protože jsem
dobře hrál kulečník! Těmto mužům jsem vysvětlil svůj
vynález a jeden z nich, pan D. Cunningham, předák z
Mechanického oddělení, mi nabídl vytvoření akciové
společnosti. Tento návrh mi připadal velmi komický.
Neměl jsem nejmenší představu co tím myslel, až na to,
že to byl americký způsob, jak dělat jisté věci. Nic z
toho však nebylo a příštích několik měsíců jsem musel
cestovat z místa na místo ve Francii a Německu a léčit
nemoci elektráren.
Po návratu do Paříže jsem jednomu ze správců
společnosti, panu Rauovi, předložil plán na vylepšení
jejich dynam a byla mi dána příležitost. Můj úspěch byl
naprostý a potěšení členové představenstva mi udělili
výsadu vyvíjet automatické regulátory, které byly velmi
žádoucí. Krátce nato byly nějaké potíže s osvětlovacím
zařízením, které se právě instalovalo na novém nádraží
ve Strassburgu, Alsasko. Přívodní dráty byly vadné a při
otevírací ceremonii zhasla velká část stěny z důvodu
elektrického zkratu, právě za přítomnosti starého císaře
Viléma I. Německá vláda odmítla poskytnout záruky a
francouzská společnost utrpěla vážné ztráty. Díky mým
znalostem němčiny a předchozím zkušenostem mi byl svěřen
obtížný úkol urovnat tuto záležitost, takže jsem
počátkem roku 1883 odjel na misi do Strassburgu.
Několik příhod z tohoto města se
mi nesmazatelně vrylo do paměti. Podivuhodnou souhrou
náhod tam v té době žila řada mužů, kteří se později
proslavili. Později jsem říkával, "V tomto starém
městě řádila bakterie velikosti. Ostatní dostali tuto
nemoc, ale já unikl!" Praktická práce, korespondence
a konference s úředníky mě nadměrně zaměstnávaly ve dne
i v noci, ale jakmile jsem byl schopen urvat trochu
volného času pro sebe, zkonstruoval jsem v mechanické
dílně naproti nádraží jednoduchý motor, na který jsem si
z Paříže přivezl nějaký materiál. Provedení experimentu
se však protáhlo do léta téhož roku, kdy se mi konečně
dostalo zadostiučinění: viděl jsem rotovat motor
napájený střídavým proudem o několika fázích, bez
kluzných kontaktů či komutátoru, jak jsem to vymyslel
před rokem. Cítil jsem intenzivní radost, ale nedá se to
srovnávat s deliriem štěstí, následujícím po samotném
objevu.
Mezi mé nové přátele patřil i bývalý starosta města,
pan Sauzin, jehož jsem již do určité míry seznámil s
tímto a dalšími vynálezy a jehož podporu jsem se snažil
získat. Byl mi upřímně oddán a předložil můj projekt
několika zámožným lidem, ale k mému hlubokému zklamání
nenašel odezvu. Snažil se mi pomoci všemi možnými
způsoby a přicházející první červenec 1917 mi připomíná
formu "pomoci", jíž jsem obdržel od tohoto okouzlujícího
muže. Sice nebyla finanční, a však neméně hodnotná. V
roce 1870, když Němci vtrhli do této země, získal pan
Sauzin dost velký pozemek na St. Estephe 1801 a došel k
závěru, že neví o jiné vhodnější osobě, která by měla
zkonzumovat tento vzácný nápoj.(?)
Mohu říci, že toto byla jedna z nezapomenutelných
příhod, o nichž jsem hovořil. Můj přítel na mě naléhal,
abych se, jakmile to bude možné, vrátil do Paříže a
vyhledal tam podporu. Velmi rád bych to udělal, ale má
práce a vyjednávání se protahovalo v důsledku všemožných
drobných překážek, jimž jsem musel čelit, takže tehdy se
situace zdála být bezvýchodná. Abyste si mohli udělat
obrázek o německé důkladnosti a zdatnosti, zmíním se zde
o jedné poněkud legrační příhodě.
Ve vestibulu měla být umístěna
žárovka a po zvolení správného místa jsem nařídil
montérovi, aby připojil dráty. Po chvíli práce došel k
závěru, že to musí konzultovat s inženýrem a také to
udělal. Inženýr měl několik připomínek, ale nakonec
souhlasil, že lampa by měla být umístěna dva palce od
místa, které jsem označil já, načež montér pokračoval v
práci. Potom inženýr začal mít starosti a řekl mi, že
bychom to měli oznámit inspektoru Averdeckovi. Zavolali
jsme tedy tuto důležitou osobu, která záležitost
přezkoumala, prodiskutovala a rozhodla, že lampa by měla
být umístěna o dva palce zpět, což bylo místo, jež jsem
prve označil já! To ale nebylo všechno; Averdeck mi
oznámil, že o této věci informoval vrchního inspektora
Hieronimuse a že bych měl počkat na jeho rozhodnutí.
Vrchní inspektor se však z důvodu naléhavých povinností
mohl uvolnit až za několik dní, ale nakonec přišel a
následovala dvouhodinová debata, po níž rozhodl posunout
lampu o dva palce dopředu. Mé naděje, že toto rozhodnutí
je konečné, se rozplynuly, když se vrchní inspektor ke
mě obrátil a řekl mi, "Regierunsrath Funke je příliš
puntičkářský, že si netroufám dát příkaz k umístění této
lampy bez jeho výslovnho schválen." Byly tudíž
uinny přípravy na návštěvu tohoto významného muže.
Začali jsme uklízet již časně ráno a když Funke přišel
se svojí družinou, byl slavnostně přijat. Po dvou
hodinách rozmýšlení náhle zvolal, "Už musím jít!",
ukázal rukou na místo na stropě a nařídil mi umístit
lampu tam. Bylo to přesně ono místo, které jsem původně
vybral já! Tak to šlo den za dnem s různými obměnami,
ale byl jsem rozhodnut vytrvat za každou cenu a nakonec
bylo mé úsilí odměněno.
Na jaře 1884 byly všechny nesrovnalosti vyřešeny,
zařízení oficiálně předáno a já se vrátil do Paříže v
radostném očekávání. Jeden z úředníků mi slíbil štědrou
odměnu v případě úspěchu. Rovněž budou vzata v úvahu
zlepšení, která jsem provedl u jejich dynam a doufal
jsem, že dostanu značnou sumu. Jednal jsem se třemi
úředníky, které pro jednoduchost označím jako A, B a C.
Když jsem se obrátil na A, řekl mi, že by měl rozhodnout
B. Tento gentleman zastával názor, že o tom může
rozhodnout jedině C a ten si byl zcela jistý, že
rozhodovací pravomoc má jedině A. Po několika marných
kolech mi bylo jasné, že mou odměnou je hrad ve
Španělsku.
Mé totální selhání sehnat kapitál na vývoj bylo
dalším zklamáním a když mě pan Batchellor nabádal, abych
odešel do Ameriky s perspektivou překonstruování
Edisonových strojů, rozhodl jsem se zkusit štěstí v Zemi
neomezených možností. Ale svoji příležitost jsem téměř
promarnil. Prodal jsem svůj skromný majetek, zabezpečil
byt a nacházel jsem se na nádraží, když jsem viděl, jak
vlak odjíždí ze stanice. V tu chvíli jsem zjistil, že mé
peníze a lístky jsou pryč. Co dělat, bylo otázkou.
Herkules měl spoustu času na rozmýšlení, ale já se musel
rozhodovat, když jsem běžel podle vlaku s rozporuplnými
pocity pulzujícími v mém mozku jako oscilace
kondenzátoru. Odhodlání a obratnost mi pomohly získat
trochu času a nakonec se mi podařilo nalodit se na loď
do New Yorku se zbytkem svých svršků, několika básněmi a
články, které jsem napsal a s balíčkem výpočtů,
týkajících se řešení několika neřešitelných integrálů a
mého létajícího stroje. Během plavby jsem většinu času
seděl na zádi lodi a čekal na příležitost zachránit
někoho z vodního hrobu bez nejmenšího pomyšlení na
nebezpečí. Později, když jsem vstřebal určitou dávku
amerického smyslu pro praktičnost, jsem se chvěl a
žasnul při vzpomínce na svou pošetilost.
Setkání s Edisonem bylo památnou událostí v mém
životě. Byl jsem ohromen tímto podivuhodným mužem, který
bez počáteční podpory a vědeckého vzdělání dokázal tak
mnoho. Já studoval tucet jazyků, přehrabával se v
literatuře a umění a strávil svá nejlepší léta v
knihovnách čtením všech druhů knih, jež se mi dostaly do
rukou, od Newtonovy "Principie", až po romány Paula de
Kocka, a měl jsem pocit, že jsem většinu času promarnil.
Ale zanedlouho jsem poznal, že to byla nejlepší věc,
kterou jsem mohl udělat. Během několika týdnů jsem
získal Edisonovu důvěru, a bylo to právě díky mému
vzdělání.
Zaoceánský parník Oregon, v té
době nejrychlejší parník, měl porouchané oba osvětlovací
stroje a díky tomu byl odjezd lodi opožděn. Protože
nadstavba byla postavena až po jejich instalaci, bylo
nemožné je vymontovat z podpalubí. Potíže byly vážné a
Edison byl velmi znepokojen. Večer jsem vzal nezbytné
nástroje a šel na palubu plavidla, kde jsem zůstal přes
noc. Dynama byla ve špatném stavu, měla několik zkratů a
přerušení obvodů, ale s pomocí posádky se mi podařilo je
opravit. V pět hodin ráno, když jsem šel po Páté Avenue
směrem k dílně, jsem potkal Edisona s Batchellorem a
několika dalšími, kteří se vraceli domů si odpočinout.
"Zde je náš Pařížan potloukající se po noci,"
řekl. Když jsem mu řekl, že přicházím z Oregonu a že
jsem opravil oba stroje, mlčky se na mě podíval a šel
dál bez jediného slova. Ale když poodešli kousek dál,
zaslechl jsem jeho poznámku, "Batchellore, je to
dobrý chlapík." A od té doby jsem měl úplnou svobodu
v organizování své práce. Téměř po celý rok byla má
pracovní doba od 10:30 dopoledne do 5 hodin příštího
rána bez denní přestávky. Edison mi řekl, "Měl jsem
hodně pracovitých pomocníků, ale takového, jako jsi ty,
jsem tu ještě neměl." Během tohoto období jsem
zkonstruoval dvacet čtyři různých typů standardních
strojů s krátkými jádry a jednotným vzorem, které
nahradily ty staré. Správce mi slíbil padesát tisíc
dolarů za dokončení tohoto úkolu, ale ukázalo se, že to
byl kanadský žertík. To mi způsobilo bolestivý šok a na
své místo jsem rezignoval.
Bezprostředně potom se na mě
obrátili nějací lidé s návrhem na vytvoření společnosti
na obloukové lampy pod mým jménem, s nímž jsem
souhlasil. Zde jsem měl konečně příležitost vyvinout
motor, ale když jsem toto téma nadhodil svým novým
společníkům, řekli, "Ne, my chceme obloukovou lampu.
Nás nezajímá váš střídavý proud." V roce 1886 byl
můj osvětlovací systém, založený na obloukových lampách,
zdokonalen a přizpůsoben pro osvětlení továren a
pouliční osvětlení a byl jsem volný, ale bez jiného
vlastnictví, než balíčku překrásně vytištěných akcií
hypotetické hodnoty. Potom následovalo období boje v
novém prostředí, pro něž jsem nebyl připraven, ale
nakonec jsem se dočkal odměny a v dubnu 1887 byla
založena společnost TESLA Electric Co. skýtající
laboratoř a zařízení. Motory, které jsem tam postavil,
byly přesně takové, jaké byly v mých představách.
Nepokoušel jsem se vylepšovat jejich konstrukci, pouze
jsem reprodukoval obrázky, které se objevovaly v mých
vizích a pracovaly vždy tak, jak jsem očekával.
Počátkem roku 1888 byla uzavřena dohoda se
společností Westinghouse na výrobu široké škály motorů.
Ale ještě musely být překonány velké problémy. Můj
systém spočíval na použití proudu o nízké frekvenci a
odborníci z Westinghouse schválili 133 cyklů za sekundu
s cílem zajištění výhodnější transformace. Nechtěli
opustit standardní formu svých přístrojů, takže se mé
veškeré úsilí muselo soustředit na přizpůsobení mých
motorů daným podmínkám. Další nezbytností bylo vyrobit
motor, schopný efektivního provozu na uvedené frekvenci
s pouze dvěma přívodními dráty, což nebylo tak snadné
docílit.
Na
konci roku 1889 už mých služeb v Pittsburghu nebylo
zapotřebí, takže jsem se vrátil na Grand Street do New
Yorku a pokračoval v experimentální práci. Ihned jsem
začal konstruovat vysokofrekvenční stroje. Konstrukční
problémy na tomto neprobádaném poli byly nebývalé a
zcela mimořádné a byly spojeny s mnoha těžkostmi.
Zavrhnul jsem indukci, obávaje se, že bych takto nemusel
získat vlny s přesně sinusovým průběhem, který byl tak
důležitý pro rezonanční činnost. Díky tomu jsem si
ušetřil spoustu laboratorní práce. Dalším odrazujícím
rysem vysokofrekvenčního alternátoru se jevila být
proměnlivá rychlost otáčení, což značně limitovalo jeho
použitelnost. Již dříve jsem si při demonstracích před
American Institute of Electric Engineers všiml, že se
několikrát ztratilo vyladění a bylo nutné je znovu
nastavit. Vhodné zařízení, prostředek pro řízení otáček
strojů tohoto druhu do takové míry, že se změní o malou
část jedné otáčky při extrémním rozsahu zátěže, jsem
vynalezl dlouho potom. Z tohoto, ale i z mnoha jiných
důvodů se zdálo být žádoucí vynalézt jednodušší zařízení
na výrobu elektrických oscilací.
V roce 1856 předložil lord Kelvin
teorii vybíjení kondenzátoru, ale dosud nebyla vytvořena
praktická aplikace, uplatňující toto důležité poznání.
Viděl jsem, jaké jsou zde možnosti a přistoupil k vývoji
indukčního přístroje pracujícího na tomto principu. Můj
pokrok byl tak rychlý, že jsem již na přednášce v roce
1891 mohl předvést cívku, dávající jiskry dlouhé pět
palců. Při této příležitosti jsem přítomným inženýrům na
rovinu řekl o nedostatcích spojených s transformací
pomocí této nové metody, zejména o ztrátách v jiskřišti.
Následný výzkum ukázal, že je lhostejné, jaké
médium je použito - ať už to byl vzduch, vodík, páry
rtuti, olej nebo proud elektronů, účinnost byla vždy
stejná. Tento zákon je velmi podobný zákonu, jímž se
řídí přeměna mechanické energie. Můžeme upustit závaží z
určité výšky kolmo dolů nebo jej přenést do nižší úrovně
po jakkoli zakřivené dráze, pokud jde o množství práce
je to nevýznamné. Naštěstí však tato stinná stránka věci
není fatální, protože při správně dimenzované rezonanci
je dosažitelná účinnost obvodu 85 procent. Od doby mého
časného oznámení tohoto vynálezu vešel tento v
univerzální užívání v mnoha odvětvích, ale čeká jej
daleko větší budoucnost.
Když jsem v roce 1900 docílil mocných výbojů o délce
1000 stop (přes 300 m!) a jiskřící proud kolem
zeměkoule, vzpomněl jsem si na první nepatrné jiskry,
jež jsem pozoroval v laboratoři na Grand Street a cítil
jsem vzrušení podobné tomu, když jsem objevil rotační
magnetické pole.