Symbolika projevů ducha skrze orgány mozku a nervů
Světlý plamen učedníků Páně
V předchozí kapitole jsme se zmiňovali o obrazech, na
nichž smíme spatřovat postavy takzvaných svatých, jež
jsou na mnohých plátnech zachyceni se světlým okružím
záře okolo hlavy. Tyto obrazy zná snad téměř každý
z lidí, neboť bývají součástí většiny církevních staveb
a často jsou také zahrnuty v obrazových síních
a muzeích, kde jsou vystavována díla starých mistrů.
Výjevy s postavami majícími světlé okruží okolo hlav
jsou tedy dobře známé každému pozornějšímu návštěvníku
těchto míst. Mnohem méně častějším jevem starých pláten,
obrazů s tématikou biblických výjevů, bývá pak
vyobrazení, na němž se vznáší nad hlavami zachycených
postav určitý druh světla, ne nepodobný plameni svíce.
Zpravidla jedná se o zobrazení Ježíšových učedníků
v okamžiku, kdy k nim sestoupil Duch svatý o Letnicích.
Stejně tak, jako každé správné zobrazení již zmiňovaného
zářivého okruží okolo hlavy souvisí vždy bezpodmínečně
s ušlechtilým vnitřním stavem zobrazovaných postav, tak
stejně i zde můžeme říci, že onen svítící plamen nad
hlavami učedníků má svůj vysoký duchovní význam,
podmíněný niterně čistým stavem takto obdarovaných. Ve
skutečnosti byl tento svítící plamen nad hlavami opravdu
viděn ve své době mnohými omilostněnými v
jasnovidnějším nahlížení jemnějších úrovní, jež člověka
obklopují.
Zmiňovaný plamen je tedy přirozeným a viditelným
jevem, jenž stal se skutečností v nastoupení duchovního
povolání v bibli zmiňovaných Bohem vyvolených
služebníků. Tyto případy však můžeme v souvislostech
s dějinami této země nazvat spíše výjimečnými
a ojedinělými.
Plamen učedníků na obrazech dokazuje, že tito byli
pro splňování své služby na Zemi Bohem vybaveni
přídavkem mimořádného daru - Světlého plamene
z nejvyšších duchovních míst ve Stvoření.
Je nutné zde dodat, že k tomuto obdarování Bohem
povolaných nedochází nikdy na základě lidského uvážení,
nýbrž jedná se vždy o děj, jenž zcela bezvýhradně ve
splnění Zákonů Stvoření naplňuje jedině Vůli Boha.
Jakékoliv umělé vyvolávání podobných obrazů na
základě chtění člověka nikdy nedosáhne potřebné jasnosti
a světlosti, také ani živoucnosti v pohybu tohoto
plamene, jenž vznáší se, svítíce nad hlavami Bohem
opravdu obdarovaných. Tito lidé byli také nutně vnitřně
zralými pro tento dar; svým vnitřním znovuzrozením stali
se natolik čistými v myšlenkách i jednání, že mohlo pak
v pravou chvíli nadejít splnění onoho milostiplného
obdarování praduchovní jiskrou, která v používání
povolanými změnila se pak v jasně se zachvívající
plamen.
Jak to vše probíhá, a co to u takto Bohem
obdarovaného člověka vyvolává?
Zmiňovaná jiskra je svým původem vysoké duchovní
síly. Je přidána zvnějšku k duchu takového - Světlu
věrně sloužícího člověka. Přestože nikdy nedojde ke
skutečnému splynutí s duchem člověka, je tato jiskra pro
obdarovaného nesmírně drahocennou posilou k jeho
zvýšenému vnímání a chápání dějů ve Stvoření, které
jinak zůstávají svým stupněm vysoko nad chápáním
lidského ducha jako takového. Jiskra obsahuje svým
původem praduchovního druhu znásobenou přitažlivou
posilu pro zlepšené chápání vysokých dějů nad hmotou,
jež tak normálně pracující mozek člověka není sto
zpracovat k plnému porozumění. Darovaná jiskra, která je
tak nesmírně cenným přemostěním, to vše při správném
používání umožňuje. Zmiňovaná jiskra je poslána z výšin
tak, aby se s jistotou zastavila těsně nad povolaným
člověkem, a to přesně nad místem, kde je v Malém mozku
uložena Epifýza - Šišinka mozková. V kapitolách
o lidském mozku jsme si již vícekráte zmiňovali, že
právě Šišinka mozková je orgán, jenž vládne pro mnohého
člověka dosud zcela nepoznanými schopnostmi v přijímání
inspirací z duchovních částí Stvoření.
Proto také zcela přirozeně zmiňovaný druh praduchovní
posily – jiskry, směřuje u povolaného člověka přímo
k místu, kde se nachází Epifýza – jeho Šišinka mozková.
Přiblížením se k tomuto orgánu vyvolává pak svojí
vysokou duchovní silou posílení zachvívání Šišinky
obdarovaného člověka, a tím umožňuje mu nakonec zlepšené
přijímání obrazů a dějů z nejvyšších míst Stvoření tak,
že nejen že takový povolaný je z větší části schopen jim
i v určitém smyslu lépe rozumět, ale že smí o nich pak
v poznání zvěstovat druhým lidem.
To vše je tedy dáváno těmto povolaným jako výbava
k lepšímu zprostředkování vědění o Stvoření pro druhé
lidi. Toto zprostředkovávání je nepřestávající a je
dosažitelné těmito lidmi vždy, pokud oni o to ze sebe
usilují.
Je to tedy něco zcela jiného, než nabízí kupříkladu
stav mimořádného duchovního omilostnění, duchovního
jasnovidného zření obrazů, jež se čas od času na této
Zemi k lidem přibližují. Rozdíl je tedy především
v trvalé dosažitelnosti obdarovaným člověkem a také ve
správném porozumění všemu přijímanému. Je zde tedy
zásadní rozdíl od jasnovidců, kteří krátkodobě viděnému
často vůbec nerozumí, neboť právě síla zprostředkovaných
vidění zcela potlačuje schopnosti rozumového pochopení,
a tím vylučuje udržení si plného vědomí omilostněného
člověka při přijímání obrazů.
U povolaných obdarovaných přidanou praduchovní
jiskrou je tento děj zcela jiný. Síla, která přichází
v inspirativním vnímání je skrze darovanou jiskru
přizpůsobena tak, že zachvívající Šišinka mozková smí
pak přijímat obrazy v takovém uzpůsobení, že jejich
obsahu obdarovaný rozumí, a tím je také může
srozumitelně a prostě předávat slovy, písmem či obrazy
dalším lidem na Zemi, kteří usilují ke Světlu. V tom
jest zakotvena tak nesmírná pomoc a posila, že teprve
v budoucnu, v časech čistšího života na Zemi, to dokáží
lidé ve své větší zralosti správněji ocenit a děkovat
tak za všechny tyto dary svému Tvůrci.
Budiž zde ještě řečeno, že ona darovaná praduchovní
jiskra se usilovným používáním povolaným člověkem stále
více rozechvívá a rozvíjí, až dosáhne nakonec vzhledu
plápolajícího plamene, jenž se ve své zářivosti vznáší
nad hlavou svého nositele.
Tak jako vše ve Stvoření, je v moudrosti podmíněno
i toto obdarování jedině správným a trvalým používáním
daru. Jakékoliv ochabnutí, či dokonce zakalení ve chtění
nositele této darované praduchovní jiskry, znamená ihned
zeslabení a nakonec až úplné odplynutí jiskry zpět,
k místům svého původu. Co je člověku přidáno, smí být
také kdykoliv odebráno, jestliže se on sám ukáže jako
nehodný obhospodařovatel daru! To platí také i pro
všechny schopnosti a nadání, kterých je v rozličných
stupních mezi lidmi nespočetně.
Praduchovní jiskra povolaných učedníků je tedy zcela
mimořádným uschopněním, neboť ona umožňuje udržovat
stálý výhled do míst, která jinak zůstávají lidským
duchům uzavřena, a to proto, že tato místa ve Stvoření
by svojí vysokou vznešeností a čistotou nabízela jen
oslepující záři a lesk, v němž člověk nerozeznával by
ničeho. Je to podobné tomu, jako bychom chtěli
dlouhodoběji hledět do slunce.
Není to tedy děj, vyvolávající domněnky mysticismu či
tajemnosti, nýbrž jest to děj srovnatelný s fyzikálními
vlastnostmi našeho těla. Lidský duch vládne jen určitou
silou a schopnostmi, z vlastní duchovní síly
vyplývajícími. To tedy znamená, že vše, co přesahuje
jeho schopnosti, jeho vidění duchem směrem vzhůru,
vyvolává v něm vždy, pokud se jedná o opravdové vidní,
jedině stav vnímání oslepujcího Svtla, v něm je však
současně obsažena ta nejvyšší vznešenost a moc. Výše
lidský duch nevidí, pokud však není z nějakého důvodu
omilostněn přijímat obrazy, které mají něco sdělit
lidstvu na Zemi. Za těchto okolností smí však vidět
omilostněný jen tento - pro něho připravený obraz.
Přesto, že jedná se tedy jen o zformování obrazu,
často jsou tito omilostnění po svém vidění na dlouhou
dobu silou prožití zcela vyvedeni z běhu svého
normálního života. Jejich mozkový orgán je oním viděním
často z běžné dráhy fungování na určitou dobu zcela
vyšinut. To je přesně proto, že viděný obraz přicházel
z míst, která jsou vysoko nad vlastním původem lidského
ducha, nad Rájem, jež se tak svojí zvýšenou světlostí
stávají pro lidského ducha nedostupnými.
Učedníci a povolaní, obdarovaní praduchovní jiskrou,
smějí pak stupínek po stupínku, stále zřetelněji
nahlížet do vyšších úrovní Stvoření, aniž by byli přitom
oslepeni leskem a září odtud vycházející. Smějí pak
o těchto místech a dění, zde se odehrávajícím, po malých
částech zprostředkovávat vědění ostatním lidem, tak, že
i tito jim pak mohou částečně porozumět a spolu s tím
stále více chápat velikost a dokonalost Tvůrce, od něhož
vše prvotně vzniklé ve Stvoření pochází.
Za jiných okolností je toto vše, v duchovním otevření
se člověka, přístupné jen velmi omezeně, s ohledem na
schopnosti síly, jíž smí jeho duch z podstaty svého
druhu zpracovávat. Duch člověka vidí ve Stvoření do
zcela určité výše, jež je však sama o sobě tak rozlehlá,
že se až z toho tají dech. Vidí až na vrchol úrovně
svého vzniku, tedy na nejvyšší místo svého duchovního
domova, Ráje. Co jest nad tím, je mu ve svém oslepujícím
lesku vzdáleno, uzavřeno.
Jedině praduchovní obrazy, které mu jsou uzpůsobeny
tak, že dokáže je přijímat z úrovní nad Rájem, může
ještě vidět. Více však nikoliv, neboť vše nad tím mu
splývá v jednu zář, obsahující současně tóny
přenádherného oblažujícího druhu.
Povolaní, obdarovaní praduchovní jiskrou, smí pak
viděti výše, a tak přijímají i více z těchto úrovní,
a to za účelem zprostředkování dějů, které se odehrávají
v částech Stvoření, jež se nacházejí nad vrcholem
duchovního Ráje. Tyto úrovně jsou pak mnohonásobně
větší, rozlehlejší než duchovní úrovně Ráje. Lidským
duchům, kteří však směli proputovat duchovními částmi
pozdějšího Stvoření a ve svém prožhavení - jako zralí,
směli vystoupit až do Ráje, není poznání této
neproniknutelné hranice směrem vzhůru důvodem ke
zklamání, neboť na svém stupni zralosti jsou si vědomi
toho, že již dosáhli plné dokonalosti svého druhu, a to
činí je cele šťastnými, aniž by přitom toužili pronikat
výše. Vědí také, že překročením zmíněné hranice pozbyli
by ihned svého vlastního vědomí, neboť by byli přemoženi
silou záření, která je vyššího druhu, než je jejich
vlastní původ.
Světlem povolaní učedníci Páně, kteří obdrželi jiskru
praduchovního na Zemi, nestávají se také automaticky
trvalými držiteli této jiskry, která je přidávána
povolaným jen ke zcela určitým úkolům na Zemi. Je tak
nejvýše pravděpodobné, že vždy po smrti, po odchodu
z této Země, vznese se ona jiskra opět od povolaného
vzhůru, k místu svého východiska. Ve skutečnosti bývá
tato jiskra poskytována povolaným k pozemskému posílení
Šišinky mozkové zde na Zemi, aby i zde ve hmotě mohlo
být lidstvu zprostředkováno více vědění o Stvoření. Na
ostatních úrovních není potřeba to činit tímto způsobem,
neboť schopnost spoluvyciťování duše v jemnějších
úrovních nahrazuje částečně potřebu znalostí, které jsou
žádoucí jedině zde ve hmotě, k logickému porozumění všem
souvislostem skrze orgán Velkého mozku člověka.
Uvidíte-li tedy někdy na obrazech starých mistrů
spodobnění učedníků Páně s plamennými jazyky nad
hlavami, pak pomyslete na to, jaký nesmírný dar byl
poskytnut Tvůrcem těmto věrným povolaným. Svojí čistotou
a prostotou, dětskou otevřeností, stali se oni sami
k přijetí tohoto daru nejlépe připravenými.
Niterná touha po Světle, která je nezhasitelným
zdrojem pohybu ducha zde na Zemi, je základem k vývoji,
jenž je poměrně potřebný k dosažení vrcholu, na němž smí
pak být čas od času některému povolanému přidána
praduchovní jiskra - jako posila a pomoc k jeho službě
šíření Světla na Zemi.