VELKÝ A MALÝ
MOZEK!
V díle „Ve Světle Pravdy“ od Abd-ru-shina se na více
místech dočítáme o napjatém, až konfliktním vztahu
dvou, svojí činností zásadně odlišných, částí
nejsložitějšího orgánu těla - mozku člověka.
Dočítáme se zde o rozdílnosti funkcí Předního -
Velkého a Zadního - Malého mozku. Abd-ru-shin v Díle
„Ve Světle Pravdy“ zcela konkrétním způsobem hovoří
o nepoměrném vztahu těchto dvou částí.
Část produkující prvořadě myšlenkovou - rozumovou
činnost nazývá mozkem Velkým. Malý mozek naopak
popisuje jako tu část, která úzce souvisí se
schopností přijímat nadhmotné záchvěvy lidského
ducha - cítění.
„Činnost lidského ducha vyvolává ve sluneční
pleteni cit a ovlivňuje tím současně Malý mozek. To
jest projev ducha. Tedy vlna síly, která vychází z
ducha. Tuto vlnu cítí člověk přirozeně tam, kde jest
duch v duši ve spojení s tělem, tedy v centru tak
zvané sluneční pleteně, která předává pohyb dále k
Malému mozku, který jest tím ovlivněn.
Tento Malý mozek tvoří podle určitého druhu
různorodého ovlivnění podobně jako fotografická
deska ihned obraz průběhu, který duch chtěl, nebo
který si duch ve své mocné síle svým chtěním
vytvořil. Obraz beze slov! Přední mozek přijímá
tento obraz a snaží se ho vylíčit slovy. Tím vzniká
tvoření myšlenek, které pak docházejí k projevu v
řeči.“
Pěstováním rozumu - hmotného myšlení - došlo v
průběhu tisíců let k nepředpokládanému vývinu části,
jíž nazýváme mozkem Velkým. Tento vývin nastal spolu
s počátkem chtění člověka vědět a přemýšlet.
Rozumové přemýšlení není v základě ničím
nepřirozeným a bylo také ve vývoji bytosti člověka
na zemi Stvořitelem v moudrosti předpřipraveným.
Konfliktním však můžeme nazvat směr tohoto
přemýšlení, jenž byl člověkem napřen neúměrně silně
jedině ke hmotnému uplatnění. Tím zesílila se také
vlastní orgánová část právě Velkého mozku. Hloubáním
o hmotě rozvinula své schopnosti a vlastnosti
nadměrným způsobem tato jinak vývojově o mnoho
mladší část natolik silně, že doslovně přerostla a
zatlačila část druhou, starší část mozku, udržující
spojení s duchem člověka. S duchem, jenž je vlastním
živoucím jádrem našeho bytí. Člověk jest duch!
„Celý průběh jest ve skutečnosti velmi prostý a
jednoduchý. Chci ještě jednou opakovati: Duch za
pomoci sluneční pleteně ovlivňuje daný mu můstek,
vtiskuje tedy ve vlnách síly určité své chtění
nástroji Malého mozku, který mu byl za tím účelem
dán. Tento Malý mozek přijaté ihned podává dále
přednímu mozku. Při tomto dalším podání stala se již
malá změna zhuštěním, poněvadž Malý mozek přiměšuje
svůj vlastní druh. Nástroje, které má duch k volnému
použití, pracují v lidském těle jako články řetězu,
jež zapadají přesně do sebe. Ale všechny jen
formují, jinak nemohou. Všechno jim přinesené
formují podle svého vlastního zvláštního druhu. Tak
přijímá také přední mozek obraz, předaný mu Malým
mozkem a vtěsná ho přiměřeně svému poněkud hrubšímu
druhu do pojmů zúžených prostorem a časem. Tím jej
zhutní a uvádí tak do hmatatelnějšího již
jemnohmotného světa myšlenkových forem. Přiléhavě
tvoří však již také slova a věty, které pomocí
orgánu řeči pronikají do jemné hrubohmotnosti jako
vytvořené vlny zvukové, aby tam vyvolaly opět nový
projev, který uvádí tyto vlny do pohybu.
Mluvené slovo jest tedy projev obrazů
prostřednictvím předního mozku. Přední mozek může
však také říditi směr projevu místo k orgánům řeči k
orgánům pohybu. Tím vzniká místo slova písmo nebo
čin.
To jest normální pochod činnosti lidského ducha
ve hrubohmotnosti, tak jak ho chtěl Stvořitel.
Jest to správná cesta, která by byla přivodila
zdravý a správný vývoj ve Stvoření. Při tom by
lidstvo nebylo mohlo zbloudit.
Avšak člověk vystoupil dobrovolně z této dráhy,
která mu byla předepsána podstatou těla. Svévolně
zasáhl do normálního chodu řetězu svých nástrojů a
utvořil si z rozumu bůžka. Tím vynaložil veškerou
sílu na výchovu rozumu a vyplýtval ji jednostranně
jen na tento bod. Přední mozek jako výrobce namáhal
se nepoměrně více vzhledem ke všem ostatním
spolupracujícím nástrojům. To se přirozeně vymstilo.
Stejnoměrná a společná práce všech jednotlivých
článků řetězu byla přehozena a zadržena a tím byl
porušen i každý správný vývoj. Nejvyšší napětí pouze
předního mozku, trvající již po tisíciletí, vyhnalo
jeho vzrůst daleko nad všechno ostatní. Následkem
toho jest zatlačení činnosti všech zanedbaných
částí, které při menším upotřebení nutně zůstávaly
slabšími. K těm patří v první řadě Malý mozek, který
jest nástrojem ducha. Z toho vyplývá, že činnost
vlastního lidského ducha byla nejen silně omezena,
nýbrž často byla úplně podvázána a vyloučena.
Možnost správného styku ducha s předním mozkem přes
můstek Malého mozku jest zasypána.
V jednostranném přepěstění předního mozku spočívá
dědičný hřích pozemského člověka proti Bohu nebo
lépe řečeno proti Božským Zákonům, které jsou skryty
ve správném uložení a funkci všech tělesných
nástrojů právě tak, jako v celém Stvoření. Dodržení
správného rozdělení bylo by neslo v sobě i správnou
a přímou cestu k vzestupu pro lidského ducha. Ale
tak člověk ve své domýšlivosti a ctižádosti zasáhl
do sítě zdravého působení, vytrhl z ní jednu část a
pěstoval ji zvláště, nedbaje všech ostatních. To
muselo přivoditi nerovnost a poruchy. Je-li však
takovým způsobem zadržen běh přirozeného dění, musí
býti nezbytným následkem toho onemocnění a selhání a
nakonec pak divoký zmatek a zhroucení.“
Spojení mezi duchem a hmotnou pozemskou schránou
udržuje právě nervová pletivová síť, vědou poznávaná
jako síť SYMPATIKUS a PARASYMPATIKUS. Skrze tuto síť
(obr. 2) vstupuje spojení s duchem do mozkové části,
jíž nazýváme citovým mozkem - Malým mozkem. Část
záchvěvů - záření ducha spojuje se pak přímo s
orgány mozkové části Malého mozku a vyvolává zde
zcela specifické účinky na projevy chtěn a jednn
lověka.
Malý mozek má více oddílů. Následně si je zde
popíšeme i se základním rozčleněním jejich různorodé
práce. Je zde také nutné poukázat na dosavadní velmi
častou nesprávnost - domněnku čtenářů Díla „Ve
Světle Pravdy“, že zadním - Malým mozkem je míněn
vědou označovaný mozeček - cerebellum. Tato domněnka
vzniká právě neúplným pochopením pojmu Zadní - Malý
mozek v Díle „Ve Světle Pravdy“. Proto zde uveďme
ještě jednou: část mozku nazývaná vědou správně
Mozeček - není onen Malý mozek, popisovaný Abd-ru-shinem
v Díle „Poselství Grálu“. Pojem Malý mozek zahrnuje
celou soustavu jednotlivých částí tak zvaného
nejstaršího původního oddílu mozku, jenž byl plně
vyvinut již v období prvotních lidí na zemi.
„Je naprosto vyloučeno, aby mohl být lidský duch
přímo spojen s předním mozkem, neboť podstata
předního mozku se k tomu vůbec nehodí. Přední mozek
je bezpodmínečně odkázán na plnou práci Malého
mozku, a sám podle Boží Vůle má stát v řadě za ním,
má-li správně plnit činnost mu určenou.
Malý mozek je uzpůsoben k tomu, aby přijímal
záchvěvy ducha. Malý mozek nelze obejít. Přední
mozek má totiž za úkol připravovat již přechod k
jemné hrubohmotnosti, je tedy i zcela jiné, mnohem
hrubší podstaty.“
(výběr z přednášky Cit, z knihy
Ve Světle Pravdy od Abd-ru-shina)
Co je tedy Malý mozek, popisovaný Abd-ru-shinem v
Díle „Ve Světle Pravdy“? Nedílnými součástmi onoho
popisovaného Malého mozku jsou také tyto orgány:
Hypothalamus, Thalamus, epifýza, hypofýza a také
i mozeček. (obr. 3, 4, 5)
Základní zakotvení záchvěvů - vědomého i nevědomého
chtění ducha, přicházejícího skrze nervovou síť v
místě sluneční pleteně, uskutečňuje se v části
Malého mozku, jíž nazýváme Hypothalamus. Současně s
tím také bezprostředně vstupují tyto záchvěvy do
části Thalamu. V místě Hypothalamu dělí se zároveň
ono záření prostřednictvím elektrovodivých vzruchů
nervových buněk a proniká do okolních orgánů, jež
přímo bezprostředně ovlivňuje.
Těmito orgány jsou Hypofýza, Epifýza a také i
zpětně most Varolův, jenž vytváří spojení s
tělesnými orgány skrze systém nervové soustavy
prodloužené míchy.
Ještě jednou si zde zopakujme postup pronikání
chtění duchovního nitra člověka do denního vědomí.
Tento postup je následující: Z nervové soustavy,
skrze část, jež souvisí s již zmíněnou sluneční
pletení (solar plexis), proniká největší část
životní síly ducha v podobě impulsu směrem k
mozkovému orgánu. Zde nejprve dostane se do oddílu
Hypothalamu. Z orgánu Hypothalamu pronikají pak
přeměněné duchovní impulsy, přicházejíce ze sluneční
pleteně do orgánu Thalamu, kde vyvolávají plné
vědomí ducha ve hmotě. To jest ono známé uvědomění
si sebe sama „já jsem“! Z Hypothalamu vychází
také současně impuls do spojení s epifýzou (šišinkou
mozkovou), která je zároveň nejsilnějším přijímačem
a utváří tak vyzařování, udržující spojení s
nadhmotnými úrovněmi, a to zejména v období spánku
pozemského těla člověka. Prostřednictvím epifýzy –
šišinky mozkové přichází nadhmotné vjemy a obrazy
vidění ducha. Tento děj probíhá trvale, tedy nejenom
ve spánku. Při denním vědomí však, právě neúměrným
vyzařováním, vytvořeným pod tlakem činnosti Velkého
mozku, je u většiny lidí zcela potlačen. U nevelké
části lidí je však ještě možné, skrze tuto mozkovou
část – epifýzu, přijímat duchovní vjemy i za denního
vědomí. Od epifýzy potom proudí informace o
duchovním obrazu do orgánu Thalamu, z něhož opětně
část vjemů přechází do Hypothalamu ke zpracování pro
tělesné nervové pletivo.
Nyní ale pokračujme dále. Nejsilnější část záření v
podobě duchovního obrazu proniká tedy, jak již bylo
popsáno, od sluneční pleteně skrze Hypothalamus,
Thalamus a následné nervové buňky, vytvářející
spojení do střední mezimozkové části, do takzvaného
limbického systému (obr. 6) - „předpokoje“ Velkého
mozku, z něhož se společně s lidským vývojem ve
schopnosti přemýšlení a uvažování před miliony let
vyvinuly mozkové laloky Velkého mozku. Limbický
systém je nejstarší částí jinak celkově mladého
oddílu mozku - Velkého mozku. Je tak oním původním
základem Velkého mozku. Odtud, z limbického systému,
je pak tedy tento přepracovaný obraz předán dále do
šedé mozkové kůry jednotlivých laloků, kde je
podroben zformování do mluvených nebo psaných slov,
či do pozemsky jinak viditelné srozumitelné formy.
Vedlejší části záření pronikají současně
bezprostředně i do již zmíněných ostatních částí
Malého mozku, které zajišťují všechny tělesné a
orgánové procesy. Tak kupříkladu Mozeček současně se
slovy o přijetí obrazů zajišťuje i vyjádření gesty
rukou nebo i celým tělem. Čisté citové záchvěvy
ducha trvale vstupují do hmotného těla člověka
současně skrze trojici orgánů, z nichž
nejdůležitější v mozku je Hypothalamus. Téměř
současně s ním je spojen skrze impulsy nervů i
Thalamus. V tělesné rovině je to pak ještě nervová
část SYMPATIKUS v oblasti hrudníku pod kostí
hrudního koše, která ovlivňuje tělesné jednání
pohyby. Také právě i cerebellum mozeček je
spoluúčinným na této pohybové činnosti těla.
Ještě jednou si zde popišme celý průběh cesty
citového vjemu. Popišme si pouť citu z Malého mozku
k mozku Velkému, jeho projevy navenek a následný
návrat hmotných prožitků zpět k duchu člověka.
Citové záchvěvy rozebíhají se tedy z místa
Hypothalamu v Malém mozku skrze impulsy nervových
vláken do těchto všech míst: po nervových drahách
běží chtění ducha z Hypothalamu k Thalamu, k
Hypofýze, Epifýze a také mozečku. Hypofýza společně
s Epifýzou, jež je opětně spojená s Hypothalamem,
vytváří pak z těchto impulsů silné emoce a vjemy.
Thalamus, jakožto krátkovlnný vysílač Malého mozku
předává upravené, vědomím umocněné impulsy a vjemy
ducha do zmíněné rozumové části mozku – do Mozku
Velkého! Zde nalezne pak tento impuls ono
odpovídající místo, kde je vytvořena – zformována
konkrétní myšlenka. Často pak následně také
čin.
Oproti dnešnímu stavu, kdy Velký mozek přijímá
myšlenkové vjemy z myšlenkových centrál, z
předkvarkové části hmotnosti, měl Velký mozek tyto
myšlenkové formy také vždy správně předávat k
přepracování, jako zpětné impulsy, zpátky do správy
Thalamusu a Hypothalamusu, jež by přeměnily tento
vjem na duchovní záchvěvy a záření v cítění, které
jedině správně přijímá duch – nitro člověka. To se
však, žel, dnes často neděje. Přebujení mozkové
části Velkého mozku způsobuje, že u některých lidí
je tato cesta dokonce již téměř uzavřena. Velký
mozek snaží se svou přebujelostí ve vyzařování
nervových vláken strhávat na sebe veškerou aktivitu
a tak namísto přeposílání plného vjemu k orgánům
Malého mozku ponechává si toto záření zcela při sobě
ve snaze sám nalézt nejefektivnější řešení na
vzniklou situaci způsobem, velmi podobným práci
počítačové databáze. Kalkulování myšlenkami, slovy a
činy je tak koncovým řešením práce rozumu,
jenž je konečným produktem Velkého mozku. Procítění
duchem je pak obsaženo v jednání člověka jen zčásti
nebo je nejčastěji zcela úplně odříznuto nevpuštěním
impulsů Velkým mozkem do mozku Malého.
Dnes jsou tak u mnoha lidí Velkým mozkem přepuštěny
jen nervové záchvěvy, které jsou určeny orgánu
limbického systému a hypofýzy, v nichž vznikají
potom člověku známé pocity. Pocity jsou produktem
vnímání člověka na tělesné rovině. Duchovní úroveň
zůstává v tomto směru oddělena stranou. Je také
samozřejmé, že nepoužíváním u člověka v
průběhu života tyto původně průchodné cesty
nervových záchvěvů mezi Velkým a Malým mozkem stále
více zakrňují. Po čase se pak takový člověk může
stát úplně neschopným čistého citu. Z pohledu díla
Stvoření, které poskytlo lidskému duchu pozemské
tělo jedině za účelem rozvíjení duchovních
vlastností zde na zemi, jeví se pak takoví lidé ve
své neschopnosti citu skutečnými mozkovými mrzáky.
Tito lidé jsou pak i přes svoji rozumovou bystrost a
pohotovost z duchovního hlediska postiženými –
neschopnými vnitřního rozletu k vysokým cílům a
ideálům, existujícím vysoko nad hmotou.
Velký mozek sám o sobě není schopen rozlišovat
takové jemné vjemy, jako je svědomí, nelhaní,
nepoškozování bližních a zejména není schopen vůbec
projevovat čisté city lásky, přátelství, pomoci.
Tyto city, proudící z duchovních záchvěvů ducha
zastavují se na bariéře, která vznikla v místě mezi
Malým a Velkým mozkem. Cesta citů je generačním
vývojem mozku pozemského lidstva dědičně silně
zúžena. Již malé děti přináší si tak předpoklad
silné myšlenkové práce v rozumu na úkor dostatečné
potřebné činnosti mozku Malého, jakožto orgánu
udržujícího skrze jemné záchvěvy bezprostřední
spojení s duchovním nitrem člověka. Tak každé dítě,
které dnes přichází na zemi, je určitým způsobem
mozkově postiženo - nahlédneme-li na vývoj dítěte z
pohledu zdravého duchovního vývoje. Musí být proto o
to silněji všemi rodiči a vychovateli vedeno dnešní
dětství se zaměřením na rozvíjení schopnosti cítění.
Více, než encyklopedické znalosti školní osnovy, je
potřebné u dětí rozvíjet city svědomí spojené s
osobní zodpovědností, schopnost opravdového
přátelství, schopnost smyslu pro krásu, úzký vztah k
přírodě, k přírodním bytostem a zejména plnocenný
vztah ke Stvoření a Stvořiteli, jakožto pojmům zcela
přirozeným a pochopitelným.
Tyto projevy a city jsou velmi důležitými pro
zesílení spojení mezi Malým a Velkým mozkem. Velký
mozek je také současně uzpůsoben, jakožto orgán
schopný vyvíjení se zejména v dětském věku, zakotvit
do jemných spojení s myšlenkovým světem čistá
spojení s centrálami lásky, čestnosti , odpovědnosti
a dalšími vlastnostmi. Právě tímto způsobem
hrubohmotně správné vyformování mozkových závitů
bude vždy velkou pomocí pro následující život v
dospělosti člověka.
Každý z rodičů, který touží opravdově pomoci svým
dětem, nechť tedy pamatuje na to, že rozvoj citových
vlastností od prvních měsíců do 10-tého roku dítěte
je tím nejvíce rozhodujícím pro duševní plnocennost
dětí v přípravě na pozemský život. Školní vzdělání
musí být, zejména v období 6 - 10 roku dítěte
ujednodušeno tak, aby dítě mohlo být prostým a živým
způsobem připraveno pro přijímání takových záchvěvů
informací, aby tyto mohl pak Velký mozek snadno a
bez překážek přivádět k Malému mozku, z něhož pak
bude duch dítěte prožívat nejenom znalost věcí, ale
zejména plné souznění s těmito znalostmi.
To platí pro všechny předměty. Komenského
zvolání Škola hrou tak, v souvislostech s
těmito novými znalostmi práce mozku ve vztahu k
lidskému duchu, získává ještě zcela nový obraz -
obraz zodpovědnosti v učení se dítěte všem
znalostem duchovních souvislostí, jež jsou pro
skutečný smysl života člověka těmi
nejdůležitějšími.
Velk mozek dítěte musí být zatěžovn jen úměrně
natolik, aby práce mezi závity čelnho a temenního
laloku byla stále plně přenositelnou do míst Thalamu
a Hypothalamu. Obrazotvornost a schopnost čistého
vnímání krásy v představách a fantaziích posiluje a
rozvíjí epifýzu. Pohybový rozvoj dítěte spoluvytváří
cerebellum - mozeček, jenž posiluje mimo jiné
jemnost a ladnost pohybů v celkové motorice dítěte.
Radostné a čisté vnímání přírody dítětem je pak
velmi posilující pro nervovou síť sluneční pleteně,
jež souvisí opětně s nervovými soustavami SYMPATIKU
a PARASYMPATIKU, jež v přirozeném propojení s
Hypothalamusem a Thalamusem v Malém mozku rozvíjí v
plné rovnováze zdravý tělesný i duševní růst dítěte.
Jedině tělesně zdravé a otužilé dítě umožňuje
plnocenný projev duchovnímu nitru! Radost, svěžest a
pohyb jsou k tomu těmi nejlepšími průvodci.
Avšak také i dospělý člověk, jenž rozhoří v sobě
touhu po silnějším prožívání ušlechtilých citů a
myšlenek, má v díle Stvoření umožněnu cestu návratu
i přes popisované sužující informace o dědičném
provinění na deformaci mozku. Mocné chtění po
ušlechtilém konání, vroucí touha po správném jednání
v životě umožňuje opětné rozvinutí čistého citového
života i tomu nejtěžšímu případu člověka, kdy
spojení mezi Malým a Velkým mozkem je podvázaným
natolik, že téměř nedochází k propojujícím
záchvěvům. Vše je podmíněno jedině čistotou a
poctivostí vůle v usilování k ušlechtilým hodnotám.
Taková vůle nebude však také zůstávat jen u
přemýšlivého hloubání, nýbrž vždy dojde až k
uskutečnění dobra v činu.
Jedině tato cesta je správnou. Jiná cesta je
vyloučená tím, že není dostatečně silná k
prostoupení trvajícího zúžení pronikání záchvěvů
citu mezi Malým a Velkým mozkem.
Nikdo z lidí na této zemi tak není beznadějně
vyloučen z návratu ke vznešenému citovému životu,
ledaže on sám ... nechce! Není tedy omluvy
pro nemožnost nápravy stavu dnešní nesprávné práce
mozku největší části lidí. Jedině silné mechanické
poškození je možným k uzavření této možnosti. Avšak
to není případ nikoho z 99% lidí. Ani případy, kdy
mozek nepracuje plně správně na základě vrozené
vady, zranění nebo nemoci není možné považovat za
celoživotně nezměnitelné, pokud se nevynaložila
všechna síla ve správném léčení!
Základní přehled mozkových částí z pohledu Díla „Ve
Světle Pravdy“ :
VELKÝ MOZEK
– čelní lalok - logika rozumu - ukládání
vibrací myšlenkového světa
– temenní lalok - smyslové vjemy z povrchu
těla
– temenní lalok (zadní) - asociační myšlení
– týlní lalok - zrakové vjemy
– spánkový lalok - centrum sluchu a řeči
– spánkový lalok spodní - uvědomění tvaru a
polohy těla
MEZIMOZEK
– Limbický systém - přenos emocí, pocity
těla, ovlivňuje vědomé chování člověka
MALÝ MOZEK
– Hrbol mezimozkový (Thalamus) - vývojově
nejstarší část mozku - nervové vzruchy centrální
nervové soustavy předávání a přebírání všech
nervových záchvěvů v mozkové kůře - sebevědomí ducha
ve hmotné existenci těla.
– Podhrbolí (Hypothalamus) - centrum
vegetativních funkcí - srdce, cévy, činnost
trávícího traktu, výchozí oživující funkce,
podmiňující existenci tělesného aparátu. Nejsilnější
spojení s duchovním jádrem člověka, napojeném na
nervovou síť SYMPATIKU a PARASYMPATIKU.
– Podvěsek mozkový - Hypofýza (Hypophysis) -
ovlivňuje tělesné pochody. Přední lalok ovlivňuje
činnost štítné žlázy a nadledvinek. Zadní lalok ve
spolupráci s Hypothalamem ovlivňuje tělesnou teplotu
a vodní režim v těle - oživuje krev pro tělesné
přejímání vyzařování ducha. Prostřední lalok -
ovlivňuje rozmnožovací procesy v těle.
– Most Varolův (Pons Varoli) - přepojovací
most pro vjemy a impulsy nervových buněk těla -
udržuje spojení s mozečkem.
– Šišinka mozková (Epiphysa) - jemné vnímání
nadhmotných záchvěvů ve Stvoření, tzv. orgán šestého
smyslu člověka. Silné kotviště, přijímající
inspirace a obrazy z úrovní nad hmotou.
Šišinka je nesmírně důležitý orgán Malého mozku,
umožňující vyvažovat přemýšlení Velkého mozku -
(tzv. napojování se na myšlenkové centrály) -
inspirativním přijímáním z vyšších úrovní Stvoření.
– Mozeček (Cerebellum) - regulátor jemnosti
(ladnosti) pohybů, spoluutváří pohybový projev v
součinnosti s chtěním duchovního nitra. Vrcholným
projevem je mimika, tanec, ladnost a harmonie pohybů
těla. Rozhodující není cvik pohybů ale trvalá ladná
pohyblivost. Současně s prací Velkého mozku vytváří
mozeček duplikovaně totožnou práci v přemýšlení,
mluvení, jednání. Jedná se však o určitý předobraz,
mající za úkol v ovlivnění přivést z jemnějšího
světa ducha impulsy pro práci Velkého mozku. V
dnešní době je tato součinnost obou mozků v útlumu
natolik, že Velký mozek jemné impulsy mozečku
neregistruje.